خاورمیانه

انتقاد شدید از بریتانیا بخاطر قرار دادن نام حماس در فهرست گروه‌های تروریستی خود

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، تصمیم دولت بریتانیا درباره «تروریستی» دانستن گروه حماس را «تعرض غیر قابل قبول به ملت فلسطین» خواند.

در بیانیه رسمی این وزارت‎خانه آمده که دولت بریتانیا با این اقدام خود مانع تازه‌ای در برابر فرصت‌های تحقق صلح و حفظ آرامش و بازسازی غزه ایجاد کرده است.

این بیانیه می‌افزاید که: «متأسفانه این تصمیم فقط یک هفته بعد از مطرح شدن چنین درخواستی از جانب نخست‌وزیر اسرائیل انجام شده و به‌روشنی به معنای پذیرش این درخواست است».

در این بیانیه آمده که وزیر کشور بریتانیا که چنین تصمیمی را اعلام کرده پیش از این هم به دیدن شهرک‌های اسرائیلی در منطقه جولان رفته بود.

وزارت امور خارجه فلسطین این اقدام بریتانیا را نشان‌دهنده تحولی پرمخاطره در سیاست سنتی این کشور در قبال پرونده مناقشه فلسطین و اسرائیل دانسته و آن را «به رسمیت شناختن مواضع اسرائیل با بهانه‌های واهی» خوانده است.

فلسطین همچنین از دولت بریتانیا خواسته که سیاست یک بام و دو هوا را کنار بگذارد و فورا از این تصمیم عقب‌نشینی کند و افزوده که در حال بررسی پیامدهای این تصمیم بر روابط خود با انگلستان است.

همزمان سفارت فلسطین در انگلیس هم این تصمیم بریتانیا را محکوم و آن را همسویی خطرناک با رژیم صهیونیستی دانسته که تلاش دارد مبارزه ملت فلسطین را جنایت جلوه دهد و راه های دستیابی به راه حلی مطابق با قانون و قطعنامه های بین المللی را از بین ببرد.

جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین نیز نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار داد و اعلام کرد، “تروریستی” خواندن حماس نقض آشکار اصول قانون بین المللی و امتداد همان سیاست هایی است که به اعلامیه بالفور منتهی شد.

روز جمعه وزیر کشور انگلیس اعلام کرد که حماس را در فهرست تروریسم قرار داده و حضور گروه حماس در این کشور غیرقانونی اعلام شده و به طور کامل ممنوع‌الفعالیت شده است.

روزنامه گاردین انگلیس در این باره اعلام کرده که این یعنی هر شخصی که از حماس حمایت کند یا پرچم این جنبش را بدست بگیرد و یا با رهبران و اعضای آن دیدار داشته باشد، خلاف قانون عمل کرده است و ممکن است به ۱۰ سال حبس محکوم شود.

گفتنی است قبل از این شاخه نظامی حماس در لیست تروریسم انگلستان قرار گرفته بود.

دکمه بازگشت به بالا