ایران

وزیر دفاع آمریکا: اگر ایران خواهان تعامل نباشد، همه گزینه‌ها را مد نظر خواهیم داشت

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در کنفرانس منامه با تاکید بر اینکه واشینگتن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی متعهد به یافتن راه حلی دیپلماتیک است، هشدار داد: اگر ایران مایل به تعامل در این زمینه نباشد، همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت آمریکا را در نظر خواهیم داشت.

پیشتر نیز رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،‌ هشدار داده است: با توجه به پیشرفت‌هایی که برنامه هسته‌ای ایران (اخیرا) داشته، این کشور به نقطه بی‌بازگشتِ احیای برجام نزدیک می‌شود.

او که در کنفرانس منامه، پایتخت بحرین صحبت می‌کرد، گفت، اقدامات ایران در توسعه برنامه‌ی هسته‌ایش در مسیری است که هرگونه بهره‌گرفتن از منافع بازگشت به برجام را «غیر ممکن» خواهد کرد.

چندین روز پیش روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های مطلع گزارش داد، ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات شرکت ‌تسا در کرج را از سر گرفته است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران تا ششم نوامبر، ۲۴۸۹ کیلوگرم بوده که چند برابر بیش از حد تعیین شده در توافق سال ۱۳۹۴ ایران با قدرت‌های جهانی است. آژانس می‌گوید، تهران با این کار، تعهداتش را در چارچوب برجام نقض کرده است.

رابرت مالی در پایتخت بحرین گفت، اگر ایران با سرعت فعلی به پیشرفت‌ [در توسعه برنامه هسته‌ای خود] ادامه دهد، زمانی فرا خواهد رسید که حتی در صورتی که ما به برجام بازگردیم، بهره‌گرفتن از منافع آن توافق غیر ممکن می‌شود.

نماینده آمریکا در امور ایران تصریح کرد، پیشرفت‌های [برنامه هسته‌ای] ایران زنگ خطر را در تمام منطقه به صدا درآورده است و این همان چیزی است باعث می‌شود عقربه ساعت با سرعت بیشتری حرکت کند، و همه ما را متفق القول کند که بگوییم زمانی اندک برای بازگشت به برجام باقی مانده است.

رابرت مالی در ادامه گفت٬ آمریکا در این مورد با چین و روسیه «هدف مشترک» دارد، چرا که همه می‌خواهیم از وقوع آن بحران جلوگیری کنیم. همه ما خواهان جلوگیری از بحرانی هستیم که اگر ایران به مسیر فعلی خود ادامه دهد، جرقه آن زده خواهد شد.

آقای مالی پیشتر در همین روز در توئیتی گفته بود که با سرگئی ریابکوف و ما ژائوشو‎ معاونان وزرای خارجه روسیه و چین گفت‌وگوی «سازنده» تلفنی داشته است.

او اضافه کرد٬ خیلی واضح بگویم٬ زیرا هیچ ابهامی در مورد کاری که [مقام‌های ایران] اکنون انجام می‌دهند، وجود ندارد٬ آنها به دنبال طولانی کردن و تعلل در مذاکرات هسته‌ای و همزمان تسریع پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود هستند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه تصریح کرد، هدف و قصد ما واضح است و آن بازگشت به توافق و پایبندی به توافق است؛ زیرا نمی‌خواهیم شاهد یک بحران هسته‌ای باشیم.

دکمه بازگشت به بالا