خاورمیانه

دو انفجار در غرب کابل شماری کشته و زخمی بر جا گذاشته

گزارش‌ها از کابل حاکیست که دو انفجار در منطقه شیعه‌نشین و هزاره‌نشین غرب این شهر رخ داده که شماری کشته و زخمی به جا گذاشته است.

سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان در توییتر نوشته است: “در حوزه ۱۳ شهر کابل در منطقه نقاش در یک خودروی مسافربری انفجار رخ داده که در نتیجه آن یک نفر کشته و شش نفر زخمی شده‌اند.”

رسانه‌های افغانستان گزارش داده که انفجار دوم در منطقه دیبوری بازهم یک خودروی مسافربری را هدف قرار داده است.

گزارش شده که هر دو حادثه کشته و زخمی به جا گذاشته اما هنوز منابع رسمی شمار تلفات این دو حادثه را اعلام نکرده‌اند.

چهار روز پیش نیز بر اثر انفجار یک مینی‌بوس در نزدیکی یک ایست بازرسی طالبان در غرب کابل شماری کشته و زخمی شدند.

مسئولیت آن حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفت.

تعدادی از ناظران معتقد هستند که ایران برای برافروختن آتش جنگ‌های فرقه‌ای میان شیعیان و اهل سنت افغانستان تلاش می‌کند زیرا در صورت ظهور این تنش‌ها، تهران می تواند شبه‌نظامیان شیعه فاطمیون را وارد صحنه کند و بر معادلات قدرت در افغانستان دست یابد و با همکاری شبه‌نظامیان مورد حمایت خود، بر تحولات کلان افغانستان تاثیر گذار باشد. البته از سویی دیگر، ظهور داعش در مرزهای شرقی ایران، بهانه ای به دست حکومت می دهد تا معترضان داخلی را بیشتر و با انگ‌های تازه‌ای سرکوب کند.

پس از روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان در افغانستان، امیدها برای پایان یافتن انفجارها و عملیات‌های انتحاری که خود طالبان به عنوان مخالفان مسلح حکومت قبلی، بخشی از آن بودند، بالا رفته بود؛ اما با وجود اینکه چندین ماه از بقدرت رسیدن مجدد طالبان در کابل می گذرد، چندین مورد انفجار و انتحار در افغانستان به این نگرانی‌ها دامن زده که ممکن است برای روزهای سیاه ناامنی در افغانستان به این زودی‌ها پایانی نباشد.

دکمه بازگشت به بالا