ایران

وال استریت جورنال: ایران تولید سانتریفوژ پیشرفته را در سایت کرج از سر گرفته است

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز سه‌شنبه ۲۵ آبان خبر داد، ایران تولید سانتریفوژهای پیشرفته در سایت کرج را که در حمله‌ی منتسب به اسرائیل آسیب دیده بود، از سرگرفته است.

بر اساس این گزارش، ایران با بازیابی توان تولید دستگاه‌های گریز از مرکز، برای غنی‌سازی اورانیوم، پس از حمله ۵ ماه پیش، دستکم ۱۷۰ سانتریفوژ پیشرفته‌ی جدید در سایت کرج تولید کرده است.

وال استریت جورنال به نقل از «منابع دیپلماتیک» نوشته است: که ایران از نیمه تابستان، تولید سانتریفوژها را از سرگرفت و از آن زمان به بعد، این تولیدات شتاب گرفته است.

ایران پس از بررسی‌ها در مورد حمله یادشده، اسرائیل را به انجام آن متهم کرد اما اسرائیل سکوت خود در این باره را تا کنون ادامه داده است.

در گزارش‌های مقامات ایران آمده بود که پهپادِ به پرواز درآمده از محلی در کرج، شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران، تسا، در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غرب تهران را هدف قرار داد.

نیویورک‌تایمز چند روز بعد از آن حمله در روز سوم تیر، نوشته بود که اسرائیل حمله را برنامه‌ریزی و هدایت کرد.

به نوشته وال استریت جورنال، ایران از بعد از آن تعرض پهپادی، تدابیر امنیتی برای مراقبت از سایت کرج را به میزان خیره‌کننده‌ای افزایش داده است.

یکی از «منابع دیپلماتیک» به این روزنامه گفته است که سانتریفوژهای جدید تولید شده در سایت کرج احتمالا به سایت هسته‌ای فردو، یکی از سایت‌های زیرزمینی به‌شدت تحت مراقبت امنیتی ایران در اطراف قم، انتقال یافته است.

گزارش این روزنامه آمریکایی در شرایطی منتشر شده که دو هفته دیگر به موعد از سرگیری مذاکرات ایران با طرف‌های مانده در برجام در وین باقی مانده است.

همزمان، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته که منتظر دعوت ایران است تا هر چه زودتر به تهران رفته و بار دیگر با مقامات ایران در باره لزوم همکاری شفاف‌تر با آژانس در خصوص پرسش‌های زیاد باقی‌مانده در باره فعالیت هسته‌ای ایران، گفت‌وگو کند.

تهران از یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، در مراحلی گام به گام تعهدات خود بر اساس برجام را محدودتر کرد و ارزیابی‌ها بر این است که از آن زمان تا کنون، حدود یک هزار سانتریفوژ پیشرفته ساخته است.

منابع وال استریت جورنال ارزیابی کرده‌اند که سانتریفوژهای پیشرفته یکی از موضوع‌های اصلی مورد اختلاف در مذاکرات آتی وین خواهد بود.

بر اساس گزارش ماه گذشته مقامات ایران، سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به ۶۰ درصد افزایش یافته که به غنای ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید بمب اتمی، بسیار نزدیک شده است.

دکمه بازگشت به بالا