ایران

خروج ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه از ایران برای خرید خانه در ترکیه

یک نماینده مجلس در ایران درباره خروج سرمایه از ایران طی سالهای اخیر و خرید ملک در ترکیه هشدار داده است.

البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس، میزان سرمایه‌ای که شهروندان ایرانی برای خرید ملک در کشور همسایه هزینه‌ کرده‌اند را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرده و آن را “سقوط آزاد در سرمایه ملی” توصیف کرده است.

به گفته او، “طبق آمارهای بانک مرکزی، از سال ۸۴ تا ۹۹، حدود ۱۷۱ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده” که ۳۰۰ میلیون دلار مورد اشاره فقط بخشی از آن است.

آقای حسینی به خبرگزاری مهر گفته: “آمارها نشان می‌دهد نه تنها سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی در کشور اتفاق نیفتاده؛ بلکه حجم قابل توجهی سرمایه نیز از کشور خارج شده که جای نگرانی دارد.”

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رقم خروج سرمایه از ایران را معادل ۴۴ برابر بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰ برابر درآمد نفتی شش ماهه نخست سال جاری اعلام کرده است.

حدود سه سال پیش دولت ترکیه بعضی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد که در پی آن شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی آسان‌تر شد؛ این تصمیم با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفت.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

چنین طرحی به استقبال گسترده شهروندان ایرانی منجر شد و در مقایسه با سایر اتباع غیرترک، ایرانی‌ها تبدیل به بزرگترین خریدار خانه در ترکیه شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا