ایران

یک مقام مسئول فروش نخل به کشورهای عربی را تایید کرد

خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر، در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ موضوع فروش سه‌ هزار و ۷۰۰ اصل نخل خرمای ایران به قطر را تایید کرد.

پیش‌تر در پی انتشار ویدیوی کندن و حمل چندین نخل در رسانه‌های اجتماعی، دادستان دشتستان فروش یا صادرات آن‌ها را تکذیب کرده بود.

همچنین محسن رشیدفرخی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که گفته می شود نخلداران ایرانی نخل‌ها را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌فروشند، آیا صحت دارد، پاسخ مثبت داده بود.

رئیس انجمن ملی خرما، درباره دلیل فروش نخل‌ها به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: در سال‌های گذشته خشکسالی و شوری آب منطقه، نخل‌های آنها را نیمه جان کرده و در آستانه خشک شدن هستند و مجبور شده اند نخل‌های خود را بفروشند.

وی در عین حال تأکید کرد این اقدام بسیار خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود؛ چراکه به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهد کرد. درختی که چند دهه رشد کرده و باعث حفظ خاک و محیط زیست می‌شود، به‌راحتی از دست می‌رود.

وی از قیمتی که این نخلداران می‌فروشند اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: احتمالا کشورهای عربی این نخل‌ها را به عنوان تزئین در برخی مکان‌ها استفاده می‌کنند.

پیش ازین خبرهایی در مورد فروش خاک حاصل‌خیز ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز منتشر شده بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: «منابع سرشاری از معادن آهن و پایه‌های تولید هیومیک در خاک سرخ جزایر هرمز وجود دارد که بهره برداری مناسب و استحصال کود‌های کشاورزی آن مورد غفلت قرار گرفته و این خاک به صورت خام به کشور‌های عربی صادر می‌شود.»

دکمه بازگشت به بالا