ایران

واکنش مادران داغدار آبان ۹۸ به حسن نوروزی: از لانه‌ات بیا بیرون، محاکمه‌ات با ما

جمعی از مادرانی که در آبان ماه خونین ۹۸ توسط نیروهای امنیتی حکومت داغدار شدند، با انتشار ویدئویی، خطاب به حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس که گفته است، یکی از آن‌هایی که در آبان به مردم شلیک کرد من بودم، حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؛ هشدار داده‌اند اگر او از «لانه‌اش» بدون محافظ، اسلحه و باتوم و شوکر «وسط میدان بیاید»، آماده محاکمه او هستند.

این مادران به این نماینده مجلس گفته‌اند از «زندان و مردن نمی‌ترسند» و مانند فرزندانشان که با دستان‌ خالی در اعتراض‌های آبان شرکت کردند، با دستان خالی در حال اعتراض به حکومت هستند.

روز گذشته حسن نوروزی، نماینده مجلس، با اشاره به حوادث آبان ۹۸ و در واکنش به برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن، در گفتگو با سایت دیدبان ایران پذیرفت که او یکی از کسانی بوده که به سمت معترضان به گرانی یکباره بنزین در آبان ماه شلیک کرده است.

این نماینده؛ اما پس از بازتاب منفی این مصاحبه، به وب‌سایت خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی، گفت این «مصاحبه و خبرنگار جعلی» بوده و « احساس کردم خبرنگار از منافقین باشد».

او درباره اعتراض‌های آبان ۹۸ با تغییر موضع قبلی‌اش گفت: «یک خبرنگار جعلی از من سوال کرد که نظر شما درباره محاکمه کسانی که انسان ها را در آبان ماه ۱۳۹۸ کشتند چیست ؟ طرح این سوال برای من بسیار تعجب بر انگیز بود چون در آبان ماه ۹۸ کسی، کسی را نکشت.»

این نماینده مجلس در عین حال از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان انتقاد کرد و گفت این دادگاه «به نفع اغتشاشگران» بوده است. مقام‌های حکومت ایران معترضان آبان ۹۸ را «اغتشاشگر» می‌نامند.

تعدادی از ناظران معتقد هستند که حسن نوروزی با پذیرفتن قتل معترضان آبان، مشخص نیست که اگر به دست مردم داغدار بیفتد، چه بر سرش خواهد آمد و برخی سرنوشت قزافی را برای او پیش‌بینی کرده اند. گفته شده خود نوروزی نیز با توجه به هراس از تبعات سنگینی که می تواند اعترافاتش برای او از لحاظ امنیتی به همراه داشته باشد، اعترافاتش را پس گرفته است.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در جریان اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸ در لندن برگزار شد و دیروز به پایان رسید.

این دادگاه قرار است بررسی کند «که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت بوده است یا خیر».

دکمه بازگشت به بالا