ایران

پزشکی قانونی ایران از افزایش ۶.۵ درصدی جان‌باختگان اعتیاد در نیمه نخست امسال خبر داد

سازمان پزشکی قانونی ایران دیروز شنبه ۲۲ آبان گزارش داد که در شش ماهه نخست امسال، آمار جان‌باختگان ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه پارسال شش‌ونیم درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ دو هزار و ۴۹۰ تن در پی سوءمصرف مواد مخدر در ایران جان باختند. از میان جان‌باختگان سال جاری ۳۶۷ نفر زن و بقیه مرد بوده‌اند.

همچنین بر اساس نوع ماده مصرف شده در جان‌باختگان سوءمصرف مواد، یک‌هزار و ۶۸ نفر به دنبال مصرف داروهای مخدر (مانند متادون و ترامادول)، ۵۴۴ تن بر اثر مصرف ماده مخدر و ۱۱۲ تن هم در پی مصرف مواد محرک یا توهم‌زا جان باخته‌اند.

در همین حال، آمارهای رسمی حاکی است که از این تعداد، ۷۶۶ تن در پی «مصرف همزمان» چند دسته مواد جان باخته‌اند.

پزشکی قانونی ایران، آمار جان‌باختگان اعتیاد در سال ۱۳۹۹ را چهار هزار و ۶۳۷ تن اعلام کرده که به گفته این سازمان، بالاترین رقم مرگ ناشی از سوءمصرف مواد در یک دهه گذشته است.

یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اوایل اسفند ۹۷ به خبرگزاری ایرنا گفته بود میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان ۱۵ سال است. همچنین میانگین سن شروع مصرف سیگار و قلیان به عنوان مواد دروازه‌ای اعتیاد در نوجوانان، ۱۴ سال است.

چندین سال پیش روزنامۀ انگلیسی تایمز در مطلبی مفصل با استناد به سخنان مقامات پیشین اطلاعاتی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از نقش مرکزی سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر در ایران و خارج از ایران خبر داده بود.

همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور به طور تلویحی از دست‌داشتن برخی نهادهای جمهوری اسلامی در قاچاق مواد مخدر خبر داده است.

دکمه بازگشت به بالا