خاورمیانه

وزیرخارجه عربستان: دور تازه مذاکرات تهران و ریاض به زودی برگزار می شود

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان، تأکید کرد که مذاکرات کشورش با ایران ادامه خواهد یافت و دور تازه‌ای از این مذاکرات به زودی برگزار خواهد شد.

فیصل بن فرحان در مصاحبه با شبکه France24 گفت که چهار دور قبلی این مذاکرات بیشتر حالت اکتشافی داشت و وارد مسائل اساسی نشده، هرچند به گفته او «در آن بر پایبندی دو طرف به ادامه تماس‌ها و مذاکرات» تأکید شده است.

در اکتبر گذشته، وزیر خارجه عربستان، در کنفرانسی مطبوعاتی خبر داد که دور چهارم مذاکرات ریاض و تهران در ۲۱ سپتامبر در بغداد برگزار شده بود.

روز گذشته منابع بلندپایه عراقی به پایگاه خبری «العربی الجدید» خبر دادند که دور تازه نشست مقامات ایران و عربستان که قرار بود در ۲ نوامبر برگزار شود به زمان نامشخصی به تعویق افتاده است. در مورد علت آن گزارشات ضد و نقیضی مطرح است.

برخی تعویق این جلسه را به بحران سیاسی پیش آمده در پی نتایج انتخابات عراق و ترور نافرجام آقای الکاظمی مرتبط می‌دانند و برخی دیگر آن را تصمیم خود ایران و عربستان عنوان می کنند.

نخستین دور دیدارهای مقامات ایران و عربستان در آوریل گذشته در بغداد برگزار شد که نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک گسترده مقامات عراقی زیر نظر مصطفی الکاظمی بود.

دو کشور تا کنون ۴ دوره مذاکره برگزار کرده‌اند که ۳ دور آن در دولت سابق ایران و یک دور در دولت «ابراهیم رئیسی» بوده است.

تهران و ریاض بر سر مسائل گونانگوی از جمله بحران یمن و حمایت ایران از شورشیان حوثی، پرونده هسته‌ای و موشکی ایران و دخالت حکومت ایران در امور کشورهای عربی اختلاف نظر دارند. در سال‌های اخیر موضوع حمله به اماکن دیپلوماتیک ریاض در ایران نیز به دامنه بحران میان دو کشور افزوده است.

دکمه بازگشت به بالا