ایران

آخرین روز از دادگاه مردمی آبان؛ نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس: یکی از آن‌هایی که در آبان به مردم شلیک کرد من بودم؛ حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟!

حسن نوروزی، نايب رئيس کمیسیون قضایی مجلس ایران، با اشاره به حوادث آبان گفته است: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند».

او در گفت‌وگو با سایت‌ دیدبان ایران و در واکنش به برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، گفته است، معترضان در آبان ۹۸ « بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم».

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در جریان اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸ در لندن امروز به پایان رسید.

پنجمین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که به بررسی شهادت‌ها، گزارش‌ها و تحقیقات درباره سرکوب مرگبار اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ اختصاص دارد، با شهادت یک معترض درباره سرکوب اعتراضات کردستان آغاز شد.

او گفت بر روی ساختمان بانک‌ها در سنندج نیروهای تک تیرانداز مستقر شده بودند و سرهنگ جوانمردی، یکی از فرماندهان نیروی انتظامی، در سرکوب معترضان حضور داشت.

او همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی از آمبولانس برای انتقال نیروهای خود استفاده می کردند و به همین دلیل مردم هم برخی آمبولانس‌ها را آتش زدند.

روز شنبه، در چهارمین روز، رابرت هاینش استاد حقوق بین‌الملل بشردوستانه در دانشگاه لایدن، گفت بر اساس تحقیق او و همکارانش درباره کشتار آبان ۹۸، این کشتار «جنایت علیه بشریت» بوده است.

همچنین در سومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، بهار صبا، پژوهشگر عفو بین‌الملل و شادی صدر، از مدیران سازمان عدالت برای ایران، گزارش‌هایی از اسناد جمع‌آوری شده درباره کشتار معترضان آبان ۹۸ ارائه کردند.

در روزهای اول و دوم دادگاه نیز کیفرخواست از سوی هیات دادستانی قرائت و جمعی از شاهدان و خانواده کشته‌شدگان، شهادت خود را به دادگاه ارائه دادند.

این دادگاه قرار است بررسی کند «که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور کنونی و رئیس وقت قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت بوده است یا خیر».

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی و در راس آن علی خامنه‌ای را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد.

مقام‌های ایران می‌گویند در این اعتراضات ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر کشته شدند، ولی سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۲۳ نفر از معترضان را تایید کرده است و خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که حداقل ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا