ایران

بیش از یک میلیون دانش آموز ایرانی ترک تحصیل کرده‌اند

طبق آمار رسمی شمار دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند به ۹۷۰ هزار نفر رسیده است؛ اما این آمار ممکن است بنا به ملاحظات سیاسی- امنیتی مهندسی شده باشد و چون آمار مرگ و میر کرونا، غیر واقعی به جامعه تزریق شوند.

ایرنا طی گزارش خود رقم واقعی ترک تحصیل‌کنندگان را یک میلیون یا بیشتر برآورد کرده است.

آماری که احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کرده تکان‌دهنده است. این نماینده مجلس هشدار داده که  سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز ایرانی در آستانه ترک تحصیل هستند.

در بسیاری از کشورهای جهان تحصیل به دلیل آغاز پاندمی کرونا از حالت حضوری در کلاس‌ها به شکل مجازی تغیییر یافت. دولت‌ها برای مقابله با این چالش بلافاصله دست به کار شدند و برنامه‌هایی در سطح کلان و ملی اجرا کردند.

در ایران اما به اعتراف جواد حسینی، معاون وزیر پیشین آموزش و پرورش (در دولت روحانی) ۳۰ درصد دانش‌آموزان یعنی حدود پنج میلیون دانش‌آموز از وسایل هوشمند آموزش برخوردار نبودند یا به اینترنت دسترسی نداشنتد و به همین دلیل از امکان استفاده از دروس مجازی محروم ماندند.

پیش از این یکی از عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم کشور و مناطق قومی را مشکلاتی چون “دو زبانه بودن دانش آموزان” می‌دانستند.

اما اکنون دیگر ترک تحصل فقط یک پدیده‌ محلی یا مربوط به نواحی دورافتاده کشور نیست. تورم افسار گسیخته، بیکاری گسترده و فقر فزاینده به به یک مشکل همگانی و سراسری تبدیل شده و خانواده‌ها را به چالش کشانده و دانش آموزان را به نان‌آوار خانواده تبدیل کرده است.

به گفته کارشناسان اجتماعی، ترک تحصیل برای بسیاری از کودکان و نوجوانان آغاز یک دوران سرگردانی است که می‌تواند آینده آنها را تباه کند.

دکمه بازگشت به بالا