ایران

درخواست از اعضای سازمان ملل برای حمایت از قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران

۲۷ نهاد حقوق بشری از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته‌اند تا از پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده به کمیته سوم درباره نقض حقوق بشر در ایران حمایت کنند.

۲۷ نهاد حقوق بشری ملی، محلی و بین‌المللی در نامه‌ای خطاب به “نمایندگان دائمی کشورها در سازمان ملل” از آنها خواسته‌اند تا از دولت‌هایشان بخواهند، از پیش‌نویس قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل در حمایت از حقوق بشر در ایران پشتیبانی کنند.

این قطعنامه در آخرین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به کمیته سوم ارائه شد.

این موسسات نوشته‌اند، قطعنامه سالیانه کمیته سوم فرصتی بسیار مهم برای مجمع عمومی برای توجه به وضعیت حقوق بشر در ایران است که به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد “بدون هیچ تلاش معناداری برای بهبود انطباق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر، همچنان یک نگرانی جدی است”.

نویسندگان این بیانیه تصریح کرده‌اند که در جلسه کمیته سوم سازمان ملل، شواهد فراوانی ارائه شده است مبنی بر خودداری مداوم جمهوری اسلامی از پایان دادن به نقض حقوق بشر و دادن تضمین برای پاسخگویی در مورد موارد متعدد وگسترده نقض حقوق بشر به کشورهای عضو.

این گزارش‌ها شامل جزییاتی از گزارش دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران درباره موارد گوناگون نقض حقوق بشر است، از جمله درباره نقض حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدیدشدن‌های قهری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، دادگاه‌های غیرعادلانه و فراقضایی، استفاده از نیروی قهری علیه تظاهرکنندگان، تبعیض جنسیتی، جنسی، مذهبی، تبعیض اقلیت‌های دینی و عقیده‌ای و دگرباشان جنسی و دیگر موارد تبعیض در قانون و عمل.

این گزارش‌ها همچنین نشان داده‌اند چگونه قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی به طور مداوم و در یک روند دائمی فعالان حقوق بشر شامل فعالان محیط زیست، فعالان حقوق زنان، وکلا، اتحادیه‌های کارگری و مدافعان حقوق اقلیت‌ها همچنین روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای، معترضان خیابانی، مخالفان سیاسی، هنرمندان و نویسندگان را تحت فشار قرار می‌دهند.

این فشارها با روش‌های گوناگون از جمله ارعاب، آزار و اذیت، بازجویی‌های اجباری، رسیدگی‌های کیفری ناعادلانه، حبس‌های طولانی‌مدت، شلاق، و در برخی موارد حتی مجازات اعدام، صرفاً به خاطر استفاده از حق آزادی بیان، تشکل و اجتماعات مسالمت‌آمیز اعمال می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل، بنیاد برومند، مرکز اسناد حقوق بشر ایران و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

دکمه بازگشت به بالا