ایران

بایدن: امکان کاهش خرید نفت از ایران در جهان فراهم شده است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیروز جمعه ۲۱ آبان در یادداشتی به وزارت امور خارجه تصریح کرد، نفت به میزان کافی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و از این رو کشورهای خریدار می‌توانند میزان خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز کاخ سفید وظیفه دارد، هر شش ماه یکبار تأیید کند، میزان عرضه نفت در بازارها‌ی جهانی به میزانی کافی است که بتوان تحریم‌هایی را که از سال ۲۰۱۲ در دوران دولت اوباما علیه جمهوری اسلامی وضع و اعمال شده، حفظ کرد.

جو بایدن در یادداشت خود به وزارت خارجه ایالات متحده همچنین تأکید کرده است: «بنا بر تصمیم‌های پیشین، نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهای تولید‌کننده به غیر از ایران به میزان کافی به بازارهای جهانی عرضه می‌شود تا امکان کاهش چشمگیر خرید نفت و محصولات نفتی از ایران توسط مؤسسات مالی فراهم گردد.»

گزارش در مورد یاداشت رئیس جمهوری آمریکا به وزارت خارجه این کشور در آستانه کنفرانسی منتشر شده که قرار است دوشنبه آینده (۲۴ آبان) به شکل ویدیویی میان جو بایدن و همتای چینی او، شی جین پینگ انجام گیرد.

بنا بر گزارش رویترز چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران محسوب می‌شود و در سه ماه گذشته روزی ۵۰۰ هزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی خریداری کرده است.

به نوشته رویترز نفت خام صادراتی جمهوری اسلامی به چین با تخفیفی ویژه در اختیار مشتریان آن کشور قرار می‌گیرد و عملا از مخاطرات مالی ناشی از مجازات‌های مربوط به تحریم‌های ثانوی آمریکا می‌کاهد.

این معاملات نفتی از سوی دیگر این شرایط را فراهم آورده که اقتصاد ایران بتواند در برابر تحریم‌های گسترده آمریکا داوم بیاورد.

رویترز به نقل از سایت “تانکرترکرز” میزان درآمد مالی جمهوری اسلامی از فروش نفت خام خود به چین را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در ماه برآورد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا