ایران

ملی‌پوش ایرانی که به آلمان پناهنده شد: همه باید باجِ خودشان را به نظام بدهند وگرنه طرد می‌شوند

امیر اسدالله‌زاده عضو تیم ملی پاورلیفتینگ ایران که در مسابقات جهانی نروژ شرکت کرده بود، از بازگشت به ایران خودداری کرده و برای درخواست پناهندگی راهی آلمان شده است.

هفته گذشته نیز امیر غلام‌زادگان و علیرضا پیری دو ملی‌پوش فیتنس چلنج ایران، پس از پایان مسابقات جهانی در اسپانیا، حاضر نشدند به ایران برگردند.

سه فرار از یک فدراسیون در مدت زمانی کوتاه، باعث شد سفر تیم ملی پرورش اندام به لبنان با دستور وزارت ورزش لغو شود. این تصمیم ناگهانی منجر به درگیری شدید ملی‌پوشان با مسئولین فدراسیون شد که انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

امیر اسدالله‌زاده در گفتگوی اختصاصی درباره دلایل فرار از اردوی تیم ایران در نروژ گفت: «سرپرست تیم، سردار رضا فیروزی اصرار داشت پیراهنی را بپوشیم که عکس قاسم سلیمانی روی آن نقش بسته. گفتم این اقدام با مقررات ورزشی در تضاد است و منجر به محرومیت‌مان خواهد شد؛ اما تهدید کرد که اگر امتناع کنم، در ایران با برخورد جدی مواجه خواهم شد».

اسدالله‌زاده که دو طلا و دو نقره آسیا را به گردن آویخته، پیراهن یاد شده را در اختیار دارد و تصویرش را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. او که چهار بار قهرمان پاورلیفتینگ ایران شده است، می‌گوید: «به سردار فیروزی که نایب رئیس فدراسیون پرورش اندام است گفتیم آب بخرد اما ایشان گفت بروید و در توالت آب بخورید! این شان قهرمانان ورزش ایران است. اگر بودجه کم بود چرا ۸ نفر همراه شامل حراست را با چهار ورزشکار به نروژ فرستاده‌اند؟ چرا بودجه ورزش را برای هزینه گزاف هتل و بلیت آن هشت نفر هزینه کردند؟».

قهرمان ۷۴ کیلوگرم پاورلیفتینگ آسیا اضافه کرد که سردار فیروزی در فرودگاه، مسئولیت ۵۰ کیلو بار اضافه یکی از کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران در نروژ را متقبل شد و جزو بار ورزشکاران حساب کرد.

اسدالله‌زاده که سابقه حضور در مسابقات جهانی کانادا و بلاروس را هم دارد، درباره موج پناهندگی ورزشکاران گفت: «ورزشکار بودن برای مقامات کشور مهم نیست. آنها ورزشکار را بَرده می‌خواهند. اولویت با کسانی است که پیرو نظام باشند. از مسئول تا ورزشکار، همه باید باجِ خودشان را به نظام بدهند وگرنه طرد می‌شوند».

قهرمان ۷۴ کیلوگرم پاورلیفتینگ آسیا تاکید می‌کند: «اگر در مراسمی که در کرمان برای قاسم سلیمانی برگزار می‌کردند حاضر می‌شدم و اگر در این سال‌ها اهل باج دادن بودم، با این همه مدال با خانواده‌ام در یک خانه ۴۵ متری زندگی نمی‌کردم».

طی سالهای اخیر پناهنده شده ورزشکاران ایرانی در رشته‌های مختلف جنجال ساز شده است، از جمله دلایلی که برای مهاجرت قهرمانان رشته‌های ورزشی ایران بر شمرده می شود عبارتند از: کمبود امکانات، زیرساخت ها و تجهیزات ورزشی، وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن ورزش، بی توجهی به مسائل معیشتی و شغلی ورزشکاران، فقدان پروتکل رفتاری مناسب بین ورزشکار قهرمان و فدراسیون و پیوند خورد ورزش با مسائل سیاسی در جمهوری اسلامی.

دکمه بازگشت به بالا