خاورمیانه

ارتش آمریکا از اعزام ناو تهاجمی اسکس (essex) به خلیج فارس خبر داد

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، سنتکام، روز چهارشنبه، ۱۹ آبان، با انتشار ویدئو‌هایی از گذر ناو رزمی آبی‌خاکی «یواس‌اس اِسِکس» از خلیج عمان و پیوستن آن به ناوگان پنجم آمریکا در منطقه خبر داد.

این ویدئوها نشان می‌دهد که این ناو تهاجمی در دو روز اخیر در حال گشت‌زنی در منطقه عملیاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌ متحده در دریای عمان است و جنگنده‌های بسیار پیشرفته اف۳۵بی نیز در این عملیات شرکت دارند.

سنتکام می‌گوید اعزام «یواس‌اس اسکس» به دریای عمان که یگان یازدهم گشت نیروی دریایی آمریکا نیز آن را همراهی می‌کند «برای تضمین ثبات دریانوردی و امنیت در محدوده مرکزی عملیاتی ناوگان پنجم» انجام شده است.

این تقویت حضور نظامی آمریکا در دریای عمان در حالی صورت می‌گیرد که ارتش ایران بین دهم تا شانزدهم آبان در سواحل دریای عمان و در منطقه کُنارک یک رزمایش برگزار کرد که در آن جنگنده‌های اف-۴دی ساخت آمریکا که قدمت‌شان به ۵۳ سال پیش می‌رسد، شرکت داشتند.

در روزهای اخیر تنش در آب‌های این منطقه همچنین پس از آن بالا گرفت که سپاه پاسداران روز ۱۲ آبان اعلام کرد که یک هفته پیش از آن توانسته جلو «سرقت یک محموله نفتی ایران توسط نیروی دریایی آمریکا» را در منطقه بگیرد.

پس از آن سپاه‌ پاسداران اعلام کرد نفتکش توقیف‌شده که ویتنامی است و «ام‌وی ساوتیس» نام دارد، پس از تخلیه نفت ایران در بندرعباس، با حکم قضایی آزاد شده است.

دکمه بازگشت به بالا