اقتصادی

دولت رئیسی لایحه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را به مجلس فرستاد

خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش دادند که دولت ابراهیم رئیسی برای برنامه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

خبر ارائه این لایحه در حالی روز چهارشنبه ۱۹ آبان منتشر شد که یک روز پیش از آن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نظام ایران، با تعدادی از اقتصاددانان در مورد حذف ارز ترجیحی جلسه‌ای برگزار کرد که در آن مخالفان حذف ارز دولتی، اثرات تورمی چنین تصمیمی را به او گوشزد کردند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مهار قیمت کالاهای اساسی به واردات این کالاها اختصاص یافته است، اما دولت دوازدهم به مرور بسیاری از کالاها را از فهرست دریافت این ارز خارج کرد و این اقدام باعث گرانی آن دسته از کالاها شد.

موافقان حذف این ارز یارانه‌ای می‌گویند که با حذف آن، فشار روی دولت کم می‌شود اما به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از اقتصاددانان حاضر در جلسه روز سه‌شنبه به ابراهیم رئیسی گوشزد کردند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این فشار به مردم منتقل خواهد شد. ابراهیم رئیسی شامگاه ۲۶ مهرماه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در دفاع از حذف این ارز گفت: «همه می‌دانند که ارز دولتی با فساد و رانت همراه بوده و مزایای آن به جیب چند دلال رفته و در سفره مردم ظاهر نشده است».

دکمه بازگشت به بالا