ایران

نخستین جلسه دادگاه بین المللی مردمی آبان در لندن برگزار شد

نخستین جلسه دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در سال ۱۳۹۸ روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ در لندن، پس از اظهارات ۳۲ شاهد به پایان رسید.

این دادگاه که از سوی سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» سازماندهی شده تا روز ۲۳ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و ۴۵ شاهد در دادگاه شهادت می‌دهند. شهادتنامه ۱۲۰ نفر هم، به گفته برگزارکنندگان دادگاه، به صورت کتبی تسلیم دادگاه شده است.

اولین شاهد در جلسه روز چهارشنبه پدر فرزاد انصاری‌فر بود که از طریق ارتباط ویدئویی در این جلسه حاضر شد. فرزاد انصاری‌فر در بحبوحه اعتراضات روز ۲۵ آبان ۹۸ در بهبهان بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، یکی دیگر از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ در مهرشهر استان البرز، نیز به عنوان یکی دیگر از شاهدان این دادگاه گفت: «اولین خانواده‌ای بودیم که اقدام حکومت ننگین جمهوری اسلامی در کشتار معترضان را به گوش جهانیان رساندیم و ابایی از عواقب آن نداشتیم. در نتیجه تاکنون مدام تهدید و بازداشت شده‌ایم و پدر پویا هم‌اکنون زندانی است.»

برخی از شاهدان برای حفظ امنیت با صورت پوشیده در جلسه این دادگاه به صورت آنلاین حاضر شدند.

شاهد ۱۸۵ که خود را «از نزدیکان و معتمدین امام جمعه» شهر محل سکونتش معرفی کرد با تغییر صدا و صورت پوشیده در جلسه دادگاه حاضر شده بود. او گفت: «در شهر ما بالغ‌بر ۱۲۰ نفر کشته شدند و … از شورای تامین دستور دادند که پزشکی قانونی علت مرگ را چیز دیگری بنویسد.»

او مدعی شد امام جمعه شهر به نیروهای امنیتی گفته بود: «قضایا را تمام کنید. حتی اگر خون ریخته شد، مسئولیتش با من.حضرت آقا ناراحته.»

دکمه بازگشت به بالا