ایران

یازدهمین روز اعتصاب کارگران نفت در کوه مبارک جاسک

امروز اعتصاب کارگران نفت کوه مبارک جاسک ادامه پیدا کرد. آنها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌های عقب افتاده و نداشتن بیمه، وارد یازدهمین روز اعتصاب خود شدند.

این کارگران زیرنظر شرکت پیمانکاری کیسون پیمانکار ساخت مخازن نفت خام مشغول به کار هستند. اما تاکنون این شرکت، حقوق عقب افتاده ۸۶۰ کارگر را پرداخت نکرده است.

در روز اول اعتصاب کارگران نفت کوه مبارک جاسک، هادی ابراهیمی مدیرکل کار و تعاون اجتماعی استان هرمزگان، وعده داد دستمزد این کارگران ظرف ۴۸ ساعت پرداخت خواهد شد.

اما بعد از گذشت ۱۱ روز از اعتصاب کارگران نفت کوه مبارک جاسک، از پرداخت حقوق خبری نیست.

اختلافات بین کارفرما و پیمانکار پروژه بر سر نرخ دلار قراردادی، باعث تعطیلی این پروژه و سرگردانی کارگران شده است.

مسئولان دست‌اندرکار نیز با خودداری از قبول مسئولیت پرداخت حقوق و مطالبات کارگران، تقصیر را به گردن یکدیگری می‌اندازند.

اما آنچه که در میان این اختلافات بر سر منافع بیشتر قربانی شده است، حقوق و دستمزد ناچیز کارگران است.

مقامات شرکت نفت نیز به عنوان طرف اصلی این قراردادها با سلب مسئولیت از خود، کارگران را بین کارفرما و پیمانکار پروژه پاس می‌دهند.

کارگران پروژه نفتی کوه مبارک می‌گویند، تا زمانی که حقوق‌های عقب‌افتاده آنها پرداخت نشود، به اعتصاب پایان نخواهند داد.

این کارگران تحت نظارت شرکت‌های پیمانکاری و کارفرمایان طرف قرارداد شرکت نفت مشغول به ‌کار هستند. به‌همین دلیل در نبود قوانین حمایت از کارگران، کارفرماها دست باز در استثمار کارگران پیمانکاری دارند.

سختی وضعیت کارگران در ایران را می‌توان از رویکرد وزیر کار دولت رئیسی دریافت.

عبدالملکی وزیر کار رئیسی در جواب خبرنگارکه از وی پرسیده بود: «آیا شما به عنوان وزیر کار از کاهش قدرت خرید کارگران با خبر هستید و اساساً در جریان قدرت خرید آنان هستید که چگونه است؟»

جواب داد: «چرا می‌گویید کارگران؟ قدرت خرید کارمندان و کارشناسان و مدیران ارشد هم کاهش پیدا کرده است. حتی کارفرمایان… به خاطر شرایط اقتصادی و تحریم… قدرت خرید ما هم کاهش پیدا کرده است. خود ما هم دچار مشکلات معیشتی هستیم به خاطر تورم سرسام‌آور.»

وی به‌عنوان وزیر کار در شروع کار، سنگ مدیران ارشد دولتی و کارفرمایان را به سینه می‌زند.

دکمه بازگشت به بالا