ایران

اولین سفر رسمی مقامات طالبان به پاکستان، همزمان با نشست مشاوران امنیت ملی همسایه‌های افغانستان در دهلی

یک هیئت بلندپایه طالبان در پاکستان به سر می‌برد که اولین دیدار از این قبیل از زمان تصرف کابل توسط طالبان در ماه اوت است.

امیر خان متقی، وزیر خارجه و هدایت‌الله بدری، وزیر دارایی طالبان با “یک هیات فنی” به پاکستان رفته‌اند تا به گفته یک سخنگو در مورد تجارت و ترانزیت کالا، رفت و آمد مردم و وضعیت دشوار در مرزهای دو کشور با مقامات پاکستانی گفتگو کنند.

پاکستان روابط دیرینه و نزدیکی با طالبان دارد، اگرچه هنوز رسماً آنها را به رسمیت نشناخته است.

همزمان با سفر مقامات ارشد طالبان به پاکستان، مشاوران امنیت ملی و نماینگان از همسایگان افغانستان، به استثنای چین و پاکستان، روز چهارشنبه در دهلی نو گردهم آمدند تا در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان در افغانستان گفتگو کنند.

گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای دهلی برای افغانستان که کمتر از سه ماه پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی و غربی از کابل برگزار می‌شود، با حضور نمایندگانی از هند، ایران، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد.

نمایندگان طالبان به این نشست دعوت نشده‌اند و چین و پاکستان هم قبلا اعلام کرده بودند که در آن شرکت

در این نشست آجیت دووال، مشاور ارشد امنیتی دولت هند، گفت: “همه ما با نگرانی شدید تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم. اینها پیامدهای مهمی نه تنها برای مردم افغانستان، بلکه برای همسایگان آن و منطقه دارد.”

دکمه بازگشت به بالا