ایران

یک نماینده مجلس: قدرت خرید مردم در مدت کوتاهی نصف شده است

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس، با بیان اینکه باید بپذیریم تحریم‌ها بر اقتصاد ما اثر داشته، گفت: «در طی مدت کوتاه چندماهه ارزش پول ملی بیش از دو برابر کاهش یافت و قدرت خرید مردم نصف شد.»

او ادامه داد: «باید تلاش کنیم گرانی مایحتاج ضروری و تورم را از دوش مردم برداریم.»

اخیرا نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، نشان داد که حدود ۵۹ درصد ایرانیان امیدی به بهبود وضعیت ایران در سال آینده ندارند.

در چند سال اخیر و به ویژه از زمان همه گیری کرونا در ایران، سوء مدیریت و ناکارآمدی حکومت به نارضایتی عمومی در حوزه‌های مختلف دامن زده و مقامات در پاسخ به این نارضایتی‌ها، عمدتا از شیوه‌های قهرآمیز استفاده کرده است.

در حالی که طبق نظرسنجی ایسپا بیش از نیمی از ایرانیان امیدی به بهبود اوضاع در سال آینده ندارند، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی می‌گوید خط فقر در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۹۵۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین گزارش جدید وزارت کار ایران نشان می‌دهد که بیش از یک سوم جمعیت ایران در «فقر مطلق» زندگی می‌کنند.

بر پایه این گزارش، با توجه به اینکه سرانه خط فقر در سال ۹۹ با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۸ به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان (برای هر عضو خانواده) رسیده و نزدیک دو میلیون نفر در این سال کار خود را به خاطر عوامل مختلف از جمله شیوع کرونا از دست داده‌اند، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی کرده‌اند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا