ایران

بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۸ آبان «وضعیت اضطراری ملی» در قبال جمهوری اسلامی ایران را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که روابط آمریکا و ایران هنوز عادی نشده و لذا روندی که از نوامبر ۱۹۷۹ برای رسیدگی به «وضعیت اضطراری» در قبال ایران تعیین شده است، ادامه خواهد یافت.

بیانیه کاخ سفید به فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ که برای نخستین بار در روز ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ صادر شد، استناد کرده است.

فرمان اجرایی یادشده در زمان ریاست‌جمهوری جیمی کارتر و ۱۰ روز پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران صادر شد. این سفارتخانه روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» اشغال شد.

در آن فرمان که طی ۴۲ سال اخیر، در چنین ایامی از سوی همه روسای‌جمهوری جمهوریخواه و دمکرات آمریکا تمدید شده، آمده است که ایران «یک تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا» است.

از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید در ژانویه گذشته، این نخستین بار است که او وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را تمدید می‌کند.

با این حال انتظار می‌رفت که او چنین فرمانی را صادر کند.

بر اساس فرمان «وضعیت اضطراری ملی»، هر رئیس‌جمهوری در کاخ سفید حق دارد که فرمان دهد تا اموال و دارایی‌های ایران توقیف شوند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پیوسته تاکید دارد که نظام او هیچ‌گاه به عادی‌سازی رابطه با آمریکا روی خوش نشان نخواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا