ایران

روز نخست دادگاه بین‌المللی مردمی آبان: بیش از ۲۰۰ معترض در ۴۸ ساعت اول بعد از قطع اینترنت کشته شدند

در لندن ۴۵ شاهد کشتار آبان‌ماه خونین از امروز به مدت چهار روز در حضور شش حقوق‌دان “مستقل بین‌المللی” شهادت خواهند داد.

به گفته برگزارکنندگان “دادگاه بین‌المللی مردمی آبان”، این دادگاه “برای اولین بار” به “قربانیان و خانواده‌های آنان” که از “عدالت محروم بوده‌اند”، فرصت می‌دهد تا “حقیقت را جستجو کنند.”

این دادگاه به ابتکار سه سازمان مدافع حقوق بشر، عدالت برای ایران، حقوق بشر ایران و سازمان بین‌المللی با هم علیه اعدام تشکیل شده و ریاست آن را وین جُرداش، وکیل بین‌المللیِ حقوق بشر بر عهده دارد.

حقوق‌دانان دادگاه هم از کشورهای بریتانیا، آمریکا، اندونزی، آفریقای جنوبی و لیبی هستند و در زمینه “حقوق بشر و روابط بین‌الملل” تخصص دارند.

گفته شده ۳ افسر نیروی انتظامی، یک مقام قضایی و دو پزشکی که در دفتر یا منزل شخصی‌شان آسیب‌دیدگان را درمان کردند در بین شاهدان هستند.

دروری دایک، عضو هیات دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان گفته است: مقامات ایران نقش مهمی در راستای تعطیلی اینترنت داشتند. بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان در ۴۸ ساعت اول بعد از قطعی اینترنت کشته شدند.

حمید صبی، عضو هیات دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، روز چهارشنبه ۱۹ آبان گفت که به سفارت ایران در لندن و همه متهمان پرونده نامه فرستاده شده که خود یا وکیلشان در دادگاه حاضر شوند،‌ ولی پاسخی ندادند.

گفتنی است وزیر کشور پیشین جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان آبان را تنها بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرده بود،‌ این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در وزارت کشور از دستکم ۱۵۰۰ کشته خبر داد.

دکمه بازگشت به بالا