خاورمیانه

همزمان با سفر قاآنی به عراق، گروه‌های شیعی عراقی با مقامات عالی‌رتبه آنکشور دیدار کردند

هیأت نمایندگان گروه‌های شیعه عراق با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی قضایی این کشور دیدار کردند. خبر این دیدار اندکی پس از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق منتشر شد.

همچنین رسانه‌های عراقی از شناسایی سه نفر که در حمله به محل اقامت مصطفی کاظمی دست داشتند، خبر داده‌اند.

اسامی این سه نفر اعلام نشده است؛ اما گزارش شده پهپادهای حمله اخیر، شبیه پهپادهای ایرانی هستند که در حمله به پایگاه‌های آمریکایی به کار گرفته شده بودند.

قبلا مصطفی الکاظمی گفته بود که طراحان ترور خود را می شناسد و آنها را افشا خواهد کرد.

 پیش از این رویترز گزارش داده بود این پهپادها ساخت ایران هستند و دو گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران یعنی کتائب حزب‌الله عراق و عصائب اهل حق، در حمله به منزل کاظمی نقش داشته‌اند.

در دیدار نمایندگان گروه‌های شیعی، جریان مقتدی صدر که بیشترین کرسی را در انتخابات پارلمانی عراق به دست آورده، حضور نداشتند و طرفین بر انجام تحقیقات و مجازات عوامل حمله به منزل نخست وزیر عراق و همچنین تحقیقات درباره هدف قرار گرفتن معترضان به نتایج انتخابات تاکید کرده‌اند.

حمله پهپادی به محل اقامت مصطفی کاظمی روز یکشنبه ۱۶ آبان صورت گرفت و بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق، این حمله با سه پهپاد متفاوت انجام شد که دو پهپاد سرنگون شدند و پهپاد سوم به محل اقامت مصطفی کاظمی برخورد کرد و موجب مجروح شدن چند نفر از محافظان او شد.

سوءقصد به جان نخست وزیر یک روز پس از آن رخ ‌می‌داد که هواداران گروه‌های شیعی متحد ایران با پلیس و نیروهای امنیتی عراق درگیر شده بودند. گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی حامی ایران که شمار زیادی از کرسی‌های خود را در انتخابات اخیر از دست داده‌اند، مدعی هستند که در انتخابات تقلب شده است.

دکمه بازگشت به بالا