ایران

قوه قضائیه ایران از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده حبیب اسیود به دادگاه انقلاب خبر داد

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که برای حبیب اسیود، رهبر «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز»، کیفرخواست صادر شده و پرونده او به دادگاه انقلاب رفته است.

ذبیح الله خداییان روز دوشنبه ۱۷ آبان در یک مصاحبه تلویزیونی، از آقای اسیود به عنوان «سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب و تحت حمایت سرویس‌های خارجی کشورهای مختلف الاحوازیه» نام برد که به ادعای او، متهم به «بمبگذاری در اماکن دولتی و خصوصی، ترور و تیراندازی به اشخاص عادی و مسئولین، جاسوسی و تخریب مراکز حساس نفت و گاز و همچنین پولشویی» است.

تلویزیون حکومتی ایران تاکنون در دو نوبت اعترافاتی از حبیب اسیود پخش کرده است. اعترافاتی که به گفته شاهدان عینی، تحت شکنجه و با فریب از متهمان گرفته می شود.

در یکی از برنامه‌های تلویزیونی پخش شده از اعترافات آقای اسیود، او می‌گوید با دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل و سوئد در ارتباط بوده و به انفجار لوله‌های نفت و گاز، فرمانداری و اداره مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک سامان اهواز و سرقت مسلحانه و کشته و زخمی شدن “بیش از ۴۰۰ نفر در خوزستان” اشاره کرده است.

پیش از این او در ویدیوی کوتاه دیگری که از تلوزیون ایران پخش شد، گفته بود، در حمله مرگبار به رژه نظامی در اهواز در شهریور ۱۳۹۷ نقش داشته است.

“مقاومت ملی احواز” که خود را مدافع حقوق اعراب ساکن خوزستان می‌داند حدودا پانزده سال پیش در پی ناآرامی‌های خوزستان اعلام موجودیت کرد. فعالان این گروه به تبعیض سیستماتیکی که نسبت به شهروندان عرب روا داشته می‌شود اعتراض دارند و خواهان “استقلال” خوزستان هستند.

“مقاومت ملی احواز” از گروه‌های مسلح و غیرمسلح تشکیل شده و “حرکه النضال” از شاخه‌های مهم آن است.

آقای اسیود که شهروند سوئد است مهرماه پارسال در جریان سفری به ترکیه ربوده شد و به ایران انتقال یافت.

پلیس ترکیه گفته است که ۱۱ نفر را در رابطه با ربودن وی بازداشت کرده است.

ترور و ربودن مخالفان پیشینه‌ای به درازای انقلاب ۵۷ دارد و حکومت جمهوری اسلامی نشان داده، مخالفان و منتقدانش را از هر طیفی که باشند، چه ملی‌گرا و سلطنت طلب و چه جمهوری خواه و استقلال‌طلب، اگر دستش برسد به قتل خواهد رساند.

دکمه بازگشت به بالا