ایران

بلینکن در قاهره: در رابطه با ایران نگرانی‌های جدی مشترک داریم

دیروز وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با سامح شکری همتای مصری خود در واشینگتن گفت که هر دو کشور «نگرانی‌هایی جدی» در مورد حکومت ایران دارند.

آنتونی بلینکن که در آستانه آغاز گفت‌وگوی راهبردی آمریکا و مصر سخن می‌گفت، اعلام کرد: «ما نگرانی‌های جدی مشترکی در رابطه با نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، از جمله حمایت این کشور از تروریسم، برنامه موشکی بالستیک آن، و شیوه اسفناک بازداشت خودسرانه اتباع خارجی – از جمله شهروندان آمریکایی – برای اعمال فشار سیاسی را داریم».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ایرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای، نیرویی بی‌ثبات‌کننده‌تر در منطقه و فراتر از آن خواهد بود، به همین دلیل است که جو بایدن اخیراً در رم با همتایان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود دیدار کرد تا دربارهٔ چگونگی همکاری با یکدیگر برای بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی‌اش مذاکره کند».

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشینگتن و اعضای اروپایی برجام برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای مصمم هستند، اما مشخص نیست که آیا تهران در این مورد جدی است یا نه.

در کنار روابط تیره و تار ایالات متحده با ایران، مصر نیز از سال ۵۸ روابط دیپلماتیک با تهران ندارد و علاوه بر اختلاف نظر درباره مسائل منطقه‌ای، بارها جمهوری اسلامی را به تلاش برای ترويج مذهب شیعه در این کشور متهم کرده است.

اخیرا پس از چند هفته، اعلام شده که مذاکرات معلق مانده برجام، به صورت حضوری از ۲۹ نوامبر در وین از سرگرفته می‌شود.

ایران البته تاکید دارد که واشنگتن تضمین بدهد که هیچ دولتی در آینده مجددا خروج از توافق هسته‌ای را تکرار نخواهد کرد، موضوعی که به گفته جمهوری خواهان آمریکا امری است ناممکن.

دکمه بازگشت به بالا