خاورمیانه

افزایش فشار سیاستمداران لبنانی بر میقاتی

در شرایطی که بحران با کشورهای خلیجی همچنان در رأس نگرانی‌های لبنانی‌ها قرار دارد، درخواست‌هایی برای تسریع در حل آن از طریق استعفای جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی این کشور مطرح شده است، همزمان فشارهای سیاسی بر نجیب میقاتی نخست‌وزیر این کشور، برای کناره‌گیری به دلیل ناتوانی دولتش در مقابله با حزب‌الله تشدید شده است.

در همین زمینه، اشرف ریفی وزیر سابق لبنانی خطاب به میقاتی گفته: حزب‌الله می‌خواهد شما را همچون اسلافتان، شاهد دروغین برای هژمونی خود بر کشور، و اجرای استراتژی ایرانی‌اش قرار دهد و اینها هم وزرای آن هستند که مانع از عمل و اقدام حکومت شما می‌شوند.

اشرف ریفی در بیانه‌ی خود ادامه داده است: آقای نخست وزیر استعفا دهید، زیرا شما رئیس یک دولت ناکارآمد، فاقد قدرت و تصمیم گیری هستید.

در ادامه، فارس سعید معاون سابق نخست وزیر نیز خواستار استعفای میقاتی شد و گفت: «لیکن رأى تدبیر ندارد کسی که فرمانش را نمى برند و پیروى از احکامش نمى کنند… استعفا بده».

از سوی دیگر، در اظهارات نمایندگان و سیاسیون بر لزوم استعفا یا برکناری وزیر اطلاع رسانی تاکید شده است. اما پیشنهاد عزل وزیر، طبق قانون باید با تصویب دو سوم وزرا (که طبق قانون اساسی لازم است) صورت گیرد.

نیکلاس نحاس عضو فراکسیون میقاتی، بر لزوم منتظر ماندن برای نتایج نقشه راه اعلام شده از روز گذشته توسط نخست وزیر تأکید کرد و به «الشرق الاوسط» گفت: گزینه های مختلف برای رسیدن به راه حل در حال بحث است.

دکمه بازگشت به بالا