خاورمیانه

ترور نافرجام نخست وزیر عراق پس از شکست سنگین انتخاباتی شبه‌نظامیان طرفدار ایران

ارتش عراق می‌گوید، اقامتگاه مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور بامداد روز یکشنبه هدف یک پهپاد انفجاری قرار گرفت، اما این سوء قصد ناکام مانده و به او آسیبی نرسیده است.

ساعاتی پس از این حمله حساب رسمی آقای کاظمی در توییتر از سلامتی نخست وزیر عراق خبر داد و خواستار آرامش و خویشتنداری شهروندان این کشور شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله پهپادی را به عهده نگرفته است.

در همین حال، پایگاه خبری «صابرین نیوز»، وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، در کانال تلگرامی خود خبر حمله به محل سکونت مصطفی کاظمی را مورد تمسخر قرار داده و او را به «صحنه‌سازی» در این خصوص متهم کرده است.

در همین زمینه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این «حمله» پهپادی را محکوم کرده و آن را اقدامی «تروریستی» علیه عراق خوانده است.

ند پرایس در این بیانیه گفته است، ما گزارش درباره حمله پهپادی اقامتگاه کاظمی نخست وزیر عراق را دنبال می‌کنیم و از این که او در این حمله آسیبی ندیده است، احساس آرامش می‌کنیم.

سوء قصد به جان نخست وزیر عراق درحالی صورت می گیرد که شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران که بزرگترین بازنده انتخابات پارلمانی عراق بودند، با خودداری از پذیرفتن نتایج این انتخابات نزدیک به یک ماه است که بیرون منطقه سبز بغداد مستقر شده‌اند.

گروەهای وابستە بە ایران در عراق روزهای جمعه و شنبه در بغداد در اعتراض بە نتایج انتخابات اخیر مجلس با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

به گزارش‌های رسانه‌های عراقی، در این درگیری یک تن کشتە و دەها نفر زخمی شدند. دولت عراق روز شنبه از تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی موضوع خبر داده بود.

برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند پیام نیروهای وابستە بە ایران و بازندە انتخابات اکتبر از درگیری‌های روز گذشتە این است کە در صورت عدم قبول خواستەهایشان، دولت عراق منتظر تنش و ناآرامی های بیشتری باشد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، پس از حادثه ترور نافرجام، مصطفی کاظمی تماس‌هایی از جانب ملک عبدالله دوم شاه اردن، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان، و احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب دریافت کرده است.

عربستان و ایران نیز با صدور بیانه‌هایی سوء قصد به جان نخست وزیر عراق را محکوم کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا