ایران

حداقل دستمزد در تهران فقط به خرید مواد غذایی می‌رسد؛ بازنشستگان تامین اجتماعی قدرت خرید مواد غذایی را ندارند

یک خانواده متوسط در تهران با حداقل حقوق و مستمری تعیین‌شده فقط می‌تواند کم‌ترین مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کند. مطابق آمار رسمی میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه به بیش از ۴۵ درصد رسیده است.

طی یک دهه مصرف گوشت و برنج در ایران به طور میانگین نصف شده است.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی استان لرستان روز جمعه ۱۴ آبان به خبرگزاری ایلنا گفت، در نیمه اول سال جاری قدرت خرید افراد تحت پوشش این کانون ۳۲ درصد کاهش یافته و با توجه به ادامه تورم شدید لازم است در نیمه دوم سال جبران شود.

ابراهیم ساکی می‌گوید، میزان مستمری‌ها باید متناسب با کاهش قدرت خرید و افزایش شش و نیم درصدی تورم در شش ماه گذشته افزایش یابد.

همزمان فرامرز توفیقی رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌ بگیر استان لرستان خبر از کاهش شدید قدرت خرید آنان داد. وی روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰، گفتگویی مطبوعاتی در مورد وضعیت مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی داشت. توفیقی با توجه به کاهش ۳۲ درصدی قدرت خرید مردم، تأکید نمود که با این وضعیت، کارگران دیگر قدرت خرید مواد غذایی را هم ندارند. آنها با سختی نیازهای معیشتی خود را تأمین می‌کنند.

مرکز آمار ایران به تازگی میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه امسال را ۴/ ۴۵ درصد اعلام کرد. میانگین تورم در مهرماه به نسبت ماه پیش ۷/ ۳ درصد بود و این میزان در مناطق روستایی اندکی بیش از چهار درصد و در استان‌هایی مانند گیلان و کرمان به نزدیک شش درصد هم می‌رسد.

کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار با محاسباتی که بر مبنای داده‌های مرکز آمار انجام شده، به این نتیجه رسیده که “نرخ سبد معیشت خانوار” در مهرماه به نزدیک ۱۱ و نیم میلیون تومان و هزینه خوراکی‌ها به تنهایی به مرز حداقل دستمزد چهار میلیون تومانی رسیده است.

منتقدان و فعالان صنفی می‌گویند، بدون افزایش حداقل دستمزد و مستمری روند پرشتاب سقوط بخش بزرگی از جامعه به زیر خط فقر تشدید می‌شود.

فرشاد مومنی، استاد دانشگاه و رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد به تازگی در دیدار با مدیران و برخی از پژوهشگران موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با اشاره به گزارش این موسسه در خصوص “وضعیت نامطلوب فقر در روستاها” نسبت به افزایش سریع جمعیت زیر خط فقر در ایران هشدار داد.

خبرگزاری ایسنا، دهم آبان به نقل از مومنی نوشت: «نتایج پژوهش‌ها، به‌ویژه مطالعه موسسه عالی پژوهش نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹ جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده و این نیازمند گفتگوهای جدی است و باید بررسی شود که چه عواملی موجبات ایجاد این شوک را فراهم کرده است!؟»

وزارت کار به تازگی گزارشی منتشر کرد که مطابق آن طی یک دهه اخیر مصرف گوشت و برنج به طور میانگین نصف شده و مصرف لبنیات هم به شکل محسوسی کاهش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا