ایران

تجمع مردم لارستان در اعتراض به وضعیت جاده مرگ لارستان روبروی وزارت راه و شهرسازی

امروز شماری از مردم لارستان در اعتراض به وضعیت خطرناک جاده مرگ لارستان به تهران آمدند. آنها مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «بی‌عدالتی در تخصیص بودجه، کشتار مردم لارستان».

این شهروندان در شامگاه پنجشنبه ۱۳ آبان‌، بر اساس اعلام قبلی برای شرکت در تجمع امروز و رساندن پیام اعتراض خود به تهران سفر کردند.

به گفته معترضان، خودداری وزارت شهرسازی و اداره کل حمل و نقل جاده‌ای از تخصیص بودجه برای بهبود جاده‌‌ بندرعباس ـ لارستان به جهرم، مرگ بسیاری از مردم این منطقه را در پی داشته است.

مردم لارستان با برگزاری یک کارزار، طی نامه‌ای خطاب به رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی می‌نویسند: ما مردم لارستان و جهرم، امضاکنندگان این کارزار، از شما مسئولان استان فارس و وزارت راه درخواست داریم به وضعیت جاده پرخطر لارستان جهرم که به‌خاطر آن اتفاقات ناگوار بسیاری رخ داده و به جاده مرگ لارستان مشهور است، رسیدگی فرمایید.

نام این جاده برای مردم این منطقه یادآور مصیبت، درد، مرگ، تصادف، داغ، عزا، پدران کمرشکسته و مادران جگرسوخته و خانواده‌های ازهم‌گسسته است. کسی نیست که به فریاد مردم این منطقه برسد و جاده‌ای را که ۱۲ سال است بهسازی و ساخت آن نیمه‌‌تمام باقی مانده، بسازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان طی هفته گذشته بیش از ۲۰ نفر مجروح و تعدادی بر اثر تصادف کشته شده‌اند.

بر اساس آمار رسانه‌ای شده، طی ۵ ماه گذشته سال ۱۴۰۰، در دو استان هرمزگان و فارس، تنها در ۲ ایستگاه اورژانس جاده‌ای جهرم ـ لار و لارـ بندرعباس تعداد تلفات و فوتی‌های جاده‌ای به ۳ برابر همین مدت در سال گذشته رسیده است.

به گزارش تجارت نیوز جاده‌های  ایران در ردیف مرگبارترین جاده‌های جهان قرار دارند. بررسی برخی داده‌های آماری نشان می‌دهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگ و میر جاده‌ای بالا در قاره آسیا قرار گرفته و در قیاس با امن‌ترین کشورهای جهان از نظر میزان حوادث جاده‌ای، گاه سالانه تا ۱۰ برابر موارد مرگ و میر بیشتری در این زمینه به ثبت می‌رساند.

دلایل آمار بالای تصادف‌های جاده‌ای در ایران، بارها در رسانه‌ها و توسط مقام‌ها و ارگان‌های دولتی اعلام شده است. بیش از ۹۰ درصد جاده‌های ایران دو بانده است، که باعث می‌شود خطر در رانندگی بالا برود و کوچکترین انحراف به فاجعه بینجامد. پلیس ایران، خودروهای بی‌کیفیت، رانندگی در حالت خستگی و سرعت غیرمجاز را از دلایل عمده مرگ در جاده‌ها اعلام کرده است.

دکمه بازگشت به بالا