ایران

درخواست تعدادی از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران

تعدادی از نمایندگان جمهوی‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید، خواهان توقف مذاکرات آمریکا با ایران به علت حمله پهپادی به پایگاه تنف در سوریه شدند.

به باور مقامات آمریکایی، ایران پشت حمله پهپادی هفته گذشته به پایگاه تنف که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند٬ بوده است.

۱۷ قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکا به رهبری بریان استیل نامه به کاخ سفید درباره خروج از مذاکرات احیای برجام را امضا کرده‌اند.

آقای استیل متن این نامه را در سایت رسمی خود منتشر کرده که می‌گوید این نمایندگان کنگره نسبت به حمله پهپادی ۲۰ اکتبر ایران به پایگاه آمریکایی در سوریه نگرانی دارند.

قانونگذاران آمریکایی در ادامه گفته‌اند که در حالی که ایران حملات خود به نیروها و متحدین آمریکا در خاورمیانه را ادامه می‌دهد، در حال افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود نیز است: این تهدیدات ادامه دارد و دولت شما (جو بایدن) با لغو تحریم‌ها در حال تضعیف توانایی آمریکا برای مبارزه با حکومت ایران است.

این نامه در ادامه می‌افزاید بنابر گزارش ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا حمله پهپادی اخیر ایران به پایگاه «تنف» در سوریه که میزبان ۲۰۰ نیروی نظامی آمریکا است «عامدانه و هماهنگ» بوده است.

گزارش‌ها حاکی است که این حملات هیچ کشته یا مجروحی بر جای نگذاشته است.

آسوشیتدپرس روز دوشنبه سوم آبان به نقل از مقامات ایالات متحده بدون اشاره به نام آنها گزارش داد که واشینگتن معتقد است ایران امکان این حمله را فراهم آورده و عامل آن بوده، اما پهپادها از ایران پرواز نکرده‌اند.

پیش ازین تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس گفته بود که رئیس جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا در آینده از هرگونه توافق با ایران که به تایید کنگره نرسیده باشد، خارج خواهد شد.

آقای کروز نوشته بود که بایدن اختیار قانونی درباره دادن تضمین به ایران برای خارج نشدن آمریکا از توافق هسته‌ای در آینده را ندارد، مگر این که چنین توافقی به تایید سنا برسد و به معاهده تبدیل شود.

دکمه بازگشت به بالا