جهان

انتشار دی‌اکسید کربن به رکورد قبل از کرونا رسید؛ بیشترین سهم برای چین

افت محسوس تولید دی اکسید کربن که به لطف قرنطینه‌های کرونایی حادث شده بود دوباره به سطح قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ رسیده است.

نتایج یک تحقیق علمی که ۱۳ آبان منتشر شده نشان می دهد که سطح جهانی تولید گاز کربنیک به‌ویژه در بخش انرژی و صنعت در حال افزایش است و به سطح ۲ سال پیش خود نزدیک شده است.

دانشمندانی که در تهیه این پژوهش (Global Carbon Project) همکاری کرده‌اند می‌گویند که نقش بحران کرونا در کاهش سرعت تولید گازهای گلخانه‌ای در حد یک ترمز بوده و کارایی‌اش تا حد زیادی از بین رفته است. آنها تخمین می‌زنند که جهان در سال ۲۰۲۱ چیزی در حدود ۳۶.۴ میلیارد تن متر مکعب دی اکسید کربن تولید خواهد کرد. این میزان در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۶.۷ میلیارد تن متر مکعب بوده است.

در سال گذشته میلادی و در اوج قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا سطح تولید این گاز تا ۳۴.۸ میلیارد تن پایین آمده بود و بنابراین در سال ۲۰۲۱ یک رشد حدودا پنج درصدی خواهد داشت.

پژوهش جدید نشان می دهد که چین همچنان بیشترین سهم را در افزایش تولید دی اکسید کربن داشته است؛ این در حالی است که اکثر کشورهای دیگر هم به سطح تولید قبل از دوران همه‌گیری نزدیک شده‌اند.

افزایش سهم چین در آلودگی عمدتا ناشی از دود زغال سنگ و گازهای طبیعی بوده است.

دکمه بازگشت به بالا