ایران

سالیوان: اولویت فوری در مورد ایران «بازگشت محدودیت‌های هسته‌ای» است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در مورد برجام و مذاکرات احیای آن می‌گوید که اولویت فوری برای واشنگتن اجرای محدودیت‌هایی است که این توافق بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع کرده بود.

آقای سالیوان در جریان سفر به گلاسکو به خبرنگاران همراه گفت: «رویکرد ما تلاش برای بازگشت به رعایت متقابل برجام است که معنای آن، تمرکز بر مجموعه‌ای از مسائل و سپس استفاده از آن‌ها به عنوان مبنایی برای رسیدگی به طیف کاملی از نگرانی‌های‌مان در مورد ایران، از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: «ولی اولویت فوری، بازگرداندن محدودیت‌های هسته‌ای است. چرا که وقتی آن را انجام دهیم، در موقعیت بهتری برای مقابله با مابقی آن خواهیم بود.»

جیک سالیوان در ادامه گفت که طراحی برجام بر این تصور انجام شده است که «ما باید برای رسیدگی به نگرانی‌های عمیق خود در مورد دیگر فعالیت‌های ایران و دیگر عناصر تهدیدی که ایران در اختیار دارد، ادامه دهیم. و این همان کاری است که قصد داریم در آینده انجام دهیم.»

کشورهای غربی نگران توسعه اخیر برنامه هسته ای ایران هستند و می گویند بسیاری از فعالیت‌های ایران اهداف معتبر غیرنظامی ندارد. شماری از کارشناسان می‌گویند اقدامات اخیر ایران در زمینه‌ هسته‌ای بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد چرا که هدف اصلی برجام جلوگیری از پیشروی برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

دکمه بازگشت به بالا