خاورمیانه

«جنگ ستارگان» مدل اسرائیل برای مقابله با فعالیت‌های اتمی ایران

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل، در مصاحبه‌ای با نشریه «تایمز» گفته است که الگوی او برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برنامه «جنگ ستارگان» رونالد ریگان، رئیس جمهوری آمریکا، در دهه ۱۹۸۰ میلادی است.

نفتالی بنت روز دوشنبه ۱۰ آبان در آغاز سفر به گلاسکو به این روزنامه‌ی بریتانیایی گفت: هدف دولت او «بالا بردن هزینه برای جمهوری اسلامی‌است» است.

در نتیجه رویکرد آمریکا در دوران رونالد ریگان، هزینه‌های دولت وقت مسکو در رقابت نظامی در برابر آمریکا افزایش یافت که اقتصاد آن ابرقدرت را فلج کرد؛ امری که عملا موجب پایان جنگ سرد شد.

نفتالی بنت به روزنامه تایمز گفت که «ایران با یک رژیم پوسیده نمی‌تواند اساسی‌ترین نیازها، حتی آب پاک، را برای مردم خود تامین کند ولی همگان می‌دانند که اکنون به اوج پیشرفت‌ در غنی‌سازی اورانیوم رسیده است. اما همزمان رشد قوی اسرائیل (در اقتصاد) غیر از ارتقای سطح رفاه مردم اسرائیل، امکان می‌دهد که (دولت و ارتش اسرائیل) توانمندی نظامی خود شامل تهاجمی و تدافعی را تقویت کنند».

آقای بنت گفته است اسرائیل چنان کار می‌کند که در همه زمینه‌ها همیشه چند قدم از جمهوری اسلامی جلوتر باشد؛ انرژی، نوآوری، فن‌آوری، اقتصاد و غیره.

جروزالم پست که خبر این مصاحبه را پوشش داده، نوشته است: نیروی هوایی اسرائيل در حال آماده شدن برای تمرینات مربوط برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران است و می خواهد ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای مقابله با تهدیدات مربوط به ایران هزینه کند.

این روزنامه اسرائيلی می‌گوید بر اساس گزارش‌های اخیر، اسرائیل به دنبال بمب‌های سنگرکوب جدیدی است که نیروی هوایی آمریکا در اوایل ماه جاری با موفقیت آزمایش کرد و همچنین می‌خواهد به هواپیماهای لازم برای حمل آن‌ بمب‌ها دست یابد.

نفتالی بنت با توصیه «جنگ ستارگان»، روز دوشنبه در گلاسکو به طور جداگانه با رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیران بریتانیا و استرالیا درباره «پیشرفت سریع رژیم ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم» گفت‌وگو کرد.

او به این رهبران گفت که برنامه هسته‌ای ایران و پیشرفت‌های اخیر آن، «یک تهدید است».

دکمه بازگشت به بالا