ایران

دیدار وزیر اقتصاد ایران با شرکتهای بزرگ حقوقی در پی افت دیروز بورس تهران

در پی افت دیروز شاخص بورس اوراق بهادار تهران، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ایران با ۳۰ شرکت بزرگ حقوقی بازار سرمایه دیدار کرده و گفته دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران امروز با بهبود نسبی تا ظهر امروز به وقت محلی بیش از بیست و یک هزار واحد افزایش یافت.

این در حالی بود که این این بازار دیروز شاهد افت ۳۵ هزار واحدی شاخص کل بود؛ ارزش معاملات کل بازار سرمایه هم با کاهش ۱۸ درصدی به رقم ۶ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین سطح در ۵ ماه اخیر را ثبت کرد.

خردادماه سال ۹۹ دوره طلایی شاخص بورس بود و در آن زمان داشتن کد بورسی یعنی داشتن کلید خوشبختی. اما این خوش‌اقبالی پایدار نبود و مردادماه سال گذشته ورق برای بازار سرمایه و فعالانش برگشت. به گفته کارشناسان عواملی همچون نرخ ارز و تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی شاخص بورس را در مسیر نزول قرار داد، البته از همان ابتدای ریزش شاخص برخی‌ها معتقد بودند که دولت برای جبران کسری بودجه خود و اداره اقتصاد از بازار سرمایه استفاده کرده است و صحبت‌های اخیر مسئولان دولتی به این شائبه بیش از پیش دامن زد.

آنزمان فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در گفت‌وگویی درخصوص پوشش کسری بودجه گفته بود: در حوزه پوشش کسری بودجه به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم.

کارشناسان نیز گفتند: دولت با عرضه شرکت‌های دولتی در بورس برای تامین کسری بودجه خود دست در جیب مردم کرد.

بسیاری از منتقدان از همان ابتدا دوره طلایی شاخص بورس این رشد را “حباب” خواندند و گفته بودند که جهش این بازار با واقعیات اقتصادی ایران انطباق ندارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران بارها وعده ساماندهی این بازار را داده است.

دکمه بازگشت به بالا