خاورمیانه

وزیر خارجه لبنان: در حل بحران روابط با عربستان شکست خوردیم

وزیر امور خارجه لبنان با تأکید بر شکست مذاکرات برای مهار بحران در روابط این کشور با عربستان، گفت که حزب الله یک نیروی اساسی در لبنان است هرچند همه لبنان به حزب الله خلاصه نمی شود.

«عبدالله بوحبیب»، وزیر امور خارجه لبنان، در مصاحبه با شبکه لبنانی «الجدید» گفت که کمیته بحرانی که به دستور نخست‌وزیر برای مدیریت بحران پیش‌آمده در روابط لبنان و عربستان تشکیل شد، دیگر وجود ندارد چون اقدامات آن شکست خورد.

بوحبیب افزود که علت شکست فعالیت این کمیته آن بود که این بحران به سبب عوامل داخلی و خارجی به موضوعی فراتر از وزارتخانه ها و حتی فراتر از لبنان تبدیل شد.

وزیر امور خارجه لبنان گفت که عربستان در این موضوع سختگیری شدیدی پیشه کرده که قابل درک نیست و افزود که هر مسئله‌ای میان دو کشور را می‌توان با گفت‌وگو و مذاکره حل کرد.

وزیر امور خارجه لبنان افزود که نگران است که جورج قرداحی قربانی این ماجرا شود و این احتمال همچنان وجود دارد و تأکید کرد که دولت نجیب میقاتی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

پیش ازین دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیری لبنان اعلام کرده بود نجیب میقاتی از قرداحی خواسته تا منافع ملی را مدنظر قرار داده و تصمیمی مناسب برای اصلاح مناسبات لبنان با کشورهای شورای همکاری اتخاذ کند.

او تأکید کرد که از نخست‌وزیر و رئیس جمهوری لبنان شنیده که دولت استعفا نخواهد داد و تضمین‌های بین‌المللی برای حمایت از لبنان وجود دارد.

دیروز بن فرحان در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: ریشه بحران با لبنان به سلطه حزب‌الله در این کشور باز می گردد و عربستان هیچ نظری درباره اینکه دولت کنونی لبنان باقی بماند یا استعفا دهد، ندارد.

در عین حال بوحبیب خبر داد که دولت لبنان برای مهار این بحران با برخی کشورهای تأثیرگذار منطقه نیز تماس گرفته است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا نیز با «فیصل بن فرحان»، همتای عربستانی خود درباره تحولات لبنان در رم رایزنی کرده است.

همزمان پادشاه عربستان در تماس تلفنی با کویت، بحرین و امارات  از آنها بابت همبستگی با ریاض در قبال موضع «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان تشکر کرد.

دکمه بازگشت به بالا