تازه های اجتماعی

زباله‌گردی، “شغل” هزاران نوجوان و کودک در سطح شهر تهران

در اعتراض به زباله‌گردی کودکان در سطح شهر تهران، دو میلیون و ۵۰۰ هزار بار در دو سه سال گذشته با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته شده است. حدود ۴۵۰۰ کودک، نوجوان یا بزرگسال در تهران برای امرار معاش در مخزن‌های زباله کار می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران از وجود هزاران کودک و نوجوان زباله‌گرد در سطح شهر تهران خبر داده است. علی دیزجی به خبرگزاری ایلنا گفته است، در شهر تهران حدود ۵۰ هزار مخزن زباله وجود دارد که حدود ۴۵۰۰ کودک، نوجوان یا بزرگسال در آن کار می‌کنند.

بنابر گزارش زباله‌گردی کودکان در دو سه سال گذشته باعث شده حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و به این وضع اعتراض کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستر تهران از شناسایی حدود ۴۰۰ مرکز غیرمجاز جمع‌آوری زباله در جنوب شهر تهران خبر داده و گفته است: «زباله توسط کودکان و نوجوانان جمع‌آوری می‌شود و به این مراکز منتقل و تفکیک می‌شد.»

او می‌گوید که گروهی از پیمانکاران و یا اشخاص حقیقی کودکان را در مخزن‌های زباله به کار می‌گیرند و احتمال دارد یک “مافیا در زمینه پسماند وجود” داشته باشد، “اما این مافیا برای ما اثبات نشده است”.

آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد. بر اساس آمارهای رسمی دو‌میلیون کودک کار در ایران وجود دارد، اما آمارهای غیررسمی از “وجود هفت‌ میلیون کودک کار” خبر می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا