ایران

ایران: منتظر نهایی شدن توافقات با عربستان هستیم؛ هنوز تا بازگشایی سفارتخانه‌ها فاصله داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: منتظر نهایی شدن توافقات اولیه در مذاکرات میان ایران و عربستان هستیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: توافقات اولیه‌ در مذاکرات میان ایران و عربستان رد و بدل شده است و ما منتظر نهایی شدن آنها هستیم.

او در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: چهار دور از گفتگوها انجام گرفته ولی تماس‌ها بین دو کشور هیچ وقت قطع نشده است.

خطیب زاده در ادامه افزود: اینکه آیا بین ما و دولت عربستان دائماً پیام‌ها و تماس‌ها به صورت مستمر برقرار است؟ بله این اتفاق افتاده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما توافقات اولیه را در این گفتگوها داشته‌ایم، گفت: این توافقات رد و بدل شده است و منتظر نهایی شدن آنها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص زمان بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نیز گفت: هنوز تا بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض یک مقدار فاصله داریم.

گفتنی است روز گذشته «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان در رُم و در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفت: «مذاکرات با ایران دوستانه است اما پیشرفت زیادی نداشته است.»

در تاریخ شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ بعد از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه‌ی قائل به مبارزه مسلحانه با حکومت مرکزی عربستان، به اتهام ارتکاب جرائم تروریستی اعدام شد. در واکنش معترضان در مشهد، پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری این کشور پایین کشیده‌اند. عده‌ای از معترضان مواد آتش‌زا به ساختمان کنسولگری عربستان پرتاب کردند و  در تهران نیز از ساعت ۲۲ شب تجمع در مقابل سفارت انجام شد که عده‌ای از این تجمع کنندها وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم عربستان را پایین آوردند و سفارت را به آتش کشیدند.

پس از آن عادل الجبیر وزیر امور خارجه وقت دولت عربستان سعودی در تاریخ اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده‌است و از هیئت دیپلماسی ایرانی خواست تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

گفتنی است ایران و عربستان بر سر موضوعات کلان منطقه‌ای از جمله برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، حمایت تهران از شورشیان حوثی در یمن و تحریک شیعیان بحرین و نفوذ در لبنان اختلافات عمیقی دارند.

دکمه بازگشت به بالا