ایران

روسیه خواستار ابهام‌زدایی از “به‌زودی” برای آغاز مذاکرات شد؛ ایران بصورت غیرمستقیم پاسخ داد دو سه هفته دیگر

میخائیل اولیانوف، نماینده وزارت خارجه روسیه در مذاکرات کمیسیون برجام خواستار ابهام‌زدایی از “به‌زودی” شده است.

او در واکنش به  خبر “تهران تایمز” که در توییترش نوشته بود، به دنبال دیدار علی باقری معاون وزیر خارجه ایران با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل، تاریخ از سرگیری مذاکرات وین به زودی اعلام خواهد شد، در صفحه توییترش نوشت: فقط یک نکته، تهران تایمز. تا جایی که به خاطر دارم، پس از دیدار ۲۷ اکتبر در بروکسل، موضع طرف ایرانی مشخص‌تر بود و قصد داشت تاریخ از سرگیری مذاکرات وین را «هفته آینده» و نه «به زودی» اعلام کند.

پیشتر نیز آقای الیانوف در توییتی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه ایران نوشته بود: «به زودی. آیا کسی می‌داند معنی عملی آن چیست؟»

به گزارش ایسنا،‌ اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که علی باقری پس از سفر چند روز پیش به بروکسل و رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا در صفحه توییترش اعلام کرد مذاکرات وین از ماه نوامبر از سر گرفته خواهد شد و تاریخ دقیق آن بعدا اعلام می‌شود.

این در حالی است که علی باقری در سفر به بروکسل از اعلام تاریخ بازگشت ایران در هفته جاری سخن گفته بود.

به‌رغم فشارهای بین‌المللی، جمهوری اسلامی همچنان از اعلام تاریخ دقیق شروع دور هفتم مذاکرات ناظر بر احیای برجام در وین سر باز می‌زند.

جو بایدن، رئيس جمهور آمریکا روز شنبه ۳۰ اکتبر در ارتباط با مناقشه هسته‌ای با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رهبران چهار کشور یاد شده رسما از جمهوری اسلامی درخواست کرده‌ بودند که بی درنگ به پشت میز مذاکرات برجام در وین باز گردد.

امروز سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی  همچنین در ارتباط با توییت اخیر آقای اولیانوف در ارتباط با زمان آغاز مذاکرات گفت: من توییت آقای اولیانوف را ندیده‌ام و در مورد آن اظهار نظر نمی‌کنم. ایران و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در بروکسل به تاریخ برگزاری اولین دور جدید گفت‌وگوها در وین نزدیک شده‌اند و پیش از پایان ماه نوامبر این دور از گفت‌وگوها انجام می‌شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نشست مذاکرات وین در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد یا در حد معاونین گفت:‌ در سطح وزیران خارجه موضوعی مطرح نیست و این مذاکرات به مانند گذشته در سطح معاونان پیگیری خواهد شد. باید موضوعات مختلف مطرح شود. گفت‌وگوها به زودی طی دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به صورت تمرکز و با انرژی بیشتری پیگیری می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا