ایران

مرکز آمار ایران: بیش از یک میلیون شهروند ساکن تهران بدون داشتن شغل درآمد دارند

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، بیش از یک‌ میلیون نفر از شهروندان ساکن تهران در سال ۱۳۹۹ بدون داشتن شغل برای خود درآمدزایی کرده‌اند.

در گزارشی که روزنامه همشهری روز پنج‌شنبه، ششم آبان، بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران از اقتصاد این استان منتشر کرد آمده است که ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال تهران در سال ۱۳۹۹ دارای درآمد بدون شغل بوده‌اند.

طبق این گزارش که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران تنظیم شده، جمعیت این گروه در مقایسه با سال پیش از آن ۸ درصد، معادل ۸۴ هزار نفر افزایش یافته و به یک‌ میلیون و ۱۴۵ هزار نفر رسیده است.

در گزارش مرکز آمار به منابع درآمدی این گروه اشاره نشده، اما روزنامه همشهری در گزارش خود احتمال داده که این افراد «از محل واسطه‌گری در بازارهای مختلف از جمله طلا، ارز، سهام، مسکن، خودرو یا فعالیت در سایر بازارها و همچنین اموری نظیر کارچاق‌کنی» کسب درآمد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین از ۱۴ میلیون نفر جمعیت استان تهران، ۱۱ میلیون نفر افراد بالای ۱۵ سال هستند که می‌توانند از نظر اقتصادی فعال باشند. از این تعداد تنها ۴ میلیون و ۳۷۹ هزار نفر معادل ۳۹.۷ درصد شاغل هستند و بقیه این افراد را محصلان، افراد خانه‌دار، افراد بیکار و افرادی که شغل ثابت ندارند، اما درآمد دارند تشکیل می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا