خاورمیانه

واشنگتن مخالفت شدید خود با شهرک‌سازی تل‌آویو در کرانه باختری اشغالی را اعلام کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دیروز مخالفت و نگرانی شدید دولت بایدن با طرح دولت اسرائیل برای گسترش شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری اشغالی را اعلام کرد.

آقای پرایس در یک نشست خبری گفت که طرح اسرائیل که برای ساخت‌وساز «در عمق کرانه باختری» است، «با تلاش‌ها جهت کاهش تنش در خاورمیانه در تضاد است و به چشم‌انداز راهکار دو کشوری آسیب می‌زند».

شورای عالی وزیران اسرائیلی، روز دوم آبان با موافقت با احداث ۱۳۵۵ خانه جدید در هفت شهرک، مناقصه ساختمان‌سازی مربوطه را منتشر کرد.

این نخستین طرح ساخت ‌و ساز غیر قانونی در اراضی اشغالی فلسطینیان از زمان آغاز به کار دولت نفتالی بنت و همچنین نخستین طرح توسعه شهرک‌ها در ده ماه کار دولت جو بایدن در آمریکا بوده است.

آقای بایدن در هشت سالی که معاون باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا بود نیز قویا با ساخت‌وسازهای اسرائیلی در کرانه باختری مخالفت می‌کرد.

رسانه‌های اسرائیل اعلام مخالفت شدید دولت کنونی آمریکا با طرح ساخت ‌و ساز را «پایان ماه عسل» در روابط دستگاه دولتی جو بایدن با دولت نفتالی بنت نامیده‌اند.

وب‌سایت اکسیوس نیز نوشته بود که کاردار آمریکا در اورشلیم در این باره با مشاور نفتالی بنت گفت‌وگویی «صریح» داشته است.

پیش از واکنش واشنگتن، اتحادیه اروپا روز سوم آبان در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که شهرک‌ها در کرانه باختری «غیر قانونی» و «مانعی عمده بر سر تحقق راهکار دو کشوری هستند».

همچنین فرانسه در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که هر گونه اقدام یک‌جانبه را که مغایر با راهکار دو کشوری باشد، محکوم می‌کند.

اتحادیه عرب، ترکیه، اردن و شماری از کشورهای دیگر نیز این هفته طرح جدید اسرائیلی را قویا نکوهش کرده‌اند.

اسرائیل همچنین در روزهای اخیر به خاطر تصمیم در ارتباط با «تروریستی» نامیدن شش سازمان مدنی فلسطینی نیز از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر، نکوهش شده است.

دکمه بازگشت به بالا