ایران

وزیر خارجه ایران: مسئولیت امنیت شهروندان افغانستان با طالبان است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در افتتاحیه دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران گفت که مسئولیت امنیت شهروندان افغانستان با طالبان است.

امیرعبداللهیان روز چهارشنبه پنجم آبان در سخنرانی خود در این نشست اشاره کرد: «باید تاکید کنیم که مسئولیت امنیت شهروندان افغانستانی و همچنین امنیت مرزهای این کشور با همسایگانش، در درجه اول با هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان است.»

او افزود: «معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به موازات آن جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی، انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.»

امیر عبداللهیان درحالی از وضعیت سیاسی، انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و زنان یاد کرده است که جمهوری اسلامی در تمامی این زمینه‌ها، کارنامه بسیاری ضعیفی دارد.

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی هم در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان گفت ایران طبق دستور علی خامنه‌ای تمام گذرگاه‌های مرزی را برای تجارت و ارسال کمک‌های دیگر کشورها به افغانستان باز نگه داشته است.

روز ۲۸ مهر امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران، از دستگاه‌های مسئول خواسته بود «به هر نحو ممکن» جلوی مهاجرت شهروندان افغانستان به ایران را بگیرند و افرادی را هم که مهاجرت کرده‌اند به این کشور بازگردانند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت تهران از حضور اتباع مهاجر افغانستان «اشباع» شده و باید جلوی ورود حجم جدید مهاجران به پایتخت ایران گرفته شود.

پیش از این نخستین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به ریاست پاکستان در شهریورماه برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا