ایران

نتیجه سی سال مدیریت جمهوری اسلامی، کاهش ۲۷ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید شونده

معاون آب و آبفای وزارت نیرو می گوید: در مدت کمتر از ۳۰ سال گذشته منابع آب تجدیدشونده ایران از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به حدود۱۰۳  میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و متوقف کردن کاهش آبخوان‌ها در صورت اجرای سند سازگاری پنج سال زمان خواهد برد.

به گزارش ایسنا، قاسم تقی زاده خامسی در جلسه شورای عالی آب که با حضور رئیس جمهوری تشکیل شد، یا بیان اینکه در شرایط فعلی راهی به‌جز استفاده بهینه و دقت در مصرف آب، در بخش صنعت استفاده از پساب و آب دریا وجود ندارد، گفت:  باید بسترهای جمع آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود تا پساب حاصل در اختیار بخش صنعت قرار بگیرد و جایگزین آب شیرین در این بخش شود.

به گفته معاون آب و آبفای وزارت نیرو اکنون حدود هشت میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که قابلیت تبدیل شدن به حدود ۶ میلیارد مترمکعب پساب دارد.

بحران آب در ایران بسیار جدی است، گزارش‌های جدید می‌گوید کشور امسال درگیر یک خشکسالی شدید می‌شود و حتی می‌گویند در شمال ایران هم امکان کشت برنج کم شده است!

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جمهوری اسلامی: ۳۰۰ شهر ایران از جمله ۸ شهر بزرگ در وضعیت تنش آبی قرار دارند و به هشت هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند.

همچنین داده‌هایِ یک مقاله علمی کاملا تازه که در مجله معتبر و مشهور «نیچر» منتشر شده، نشان می‌دهد ایرانی‌ها در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ میلادی، معادل ۲ برابر مساحت دریاچه ارومیه در پرآب‌ترینِ حالت آن، آب از زیرِ زمین بیرون کشیده‌اند.

به گفته کارشناسان، تغییراتِ اقلیمی در ایران فراتر از چرخه‌هایِ خشکسالی-ترسالی هستند زیرا دست‌اندازیِ حیرت‌انگیز به سفره‌هایِ آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر، وضعیتی به مراتب نگران‌کننده‌تر از عدمِ بارش نزولات جوی را بر سر ایران آوار کرده است.

حتی هشدار داده می شود که بحران آب در ایران از بُعد محیط زیستی خارج شده و ابعاد اقتصادی_اجتماعی به خود گرفته و مردمی که کسب‌وکارشان به آب وابسته‌ است حالا معیشت خود را در خطر می‌بینند و امنیت غذایی‌شان درخطر است.

اخیرا ایران با کشورهای همسایه خود از جمله عراق و افغانستان بر سر آب‎های مشترک دچار تنش جدی شده است تا جاییکه عراقی ها به دادگاه بین المللی شکایت برده اند.

دکمه بازگشت به بالا