ایران

واکنش رئیسی به حمله سایبری به پمپ بنزین های ایران: هدف مختل کردن زندگی مردم بود

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران می‌گوید در حمله سایبری تمام جایگاه‌های سوخت هدف قرار گرفتند. منشا این حملات رسما اعلام نشده است؛ اما گروه سایبری گنجشک درنده مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

مقامات نگران تکرار اعتراضات آبان ۱۳۸۸ هستند و تاکید می‌کنند که بنزین گران نخواهد شد.

ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران اعلام کرده، اختلال در سیستم‌های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بوده است.

به گفته او، نظر نهایی طی ۷ یا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در اولین واکنش به این اتفاق در جلسه هیات وزیران گفته است: هدف از این اقدام مختل کردن زندگی مردم بود تا بتوانند به مقاصد مشخص خود برسند.

او تاکید کرده است: در این حمله سایبری نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشده بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند.

وزیر نفت ایران نیز در صبح چهارشنبه اعلام کرد: تصمیم نهایی بر این شد تا همکاران ما تک به تک به همه جایگاه‌ها اعزام شوند و جایگاه‌ها را به‌صورت دستی عملیاتی کنند تا مردم برای دریافت سوخت دچار چالش نشوند و بتوانند سهمیه بنزین را که به‌صورت آزاد است، استفاده کنند تا زمانی که سامانه کارت هوشمند سوخت فعال شود.

همزمان دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران تاکید کرد که حملات سایبری به همه پمپ‌بنزین‌ها مشکلات زیادی را به وجود آورده و هنوز همه جایگاه‌های سوخت به وضعیت عادی برنگشته‌اند.

مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد ۲۷ میلیون کارت سوخت فعال در دست مردم است و موجودی  بنزین در کارت سوخت‌ها که در دست مردم است پاک نشده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

این مقام شرکت نفت گفت در بسیاری از استان‌ها ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت رسانی احیا شده‌اند.

در حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، صداوسیما با قطع برنامه‌های خود خبر فوری را روی آنتن برد و در بخش‌های خبری مختلف به‌عنوان اولین خبر به این موضوع پرداخت.

مسئولان مرتب به مردم توضیح می‌دادند که بنزین گران نخواهد شد.

بروز این حادثه در آبان‌ماه اعتراضات دو سال پیش به افزایش بهای بنزین را نیز در خاطره‌ها زنده کرده است.

خبرگزاری رویترز پس از گذشت پنج هفته از این اعتراضات در یک گزارش اختصاصی به نقل از مقام‌های رسمی ایران گزارش داد که در اعتراض‌ها در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

این خبرگزاری در آن زمان به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت سرکوب شدید اعتراضات به دستور خامنه‌ای انجام گرفته است.

گفتنی است: با وجود اینکه مقام‌های رسمی در ایران وعده «عادی‌ شدن» شرایط پمپ‌بنزین‌ها تا ظهر روز چهارشنبه را مطرح کرده بودند، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران می‌گوید در حال حاضر تنها ۲۲۰ جایگاه امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت را دارند.

برخی از تحلیلگران می گویند که حکومت جمهوری اسلامی با ایجاد اختلال عمدی در عرضه سوخت سهمیه بندی، برای مدتی بنزین ۱۵۰۰ تومانی را با نرخ ۳۰۰۰ تومان به مردم خواهد فروخت.

دکمه بازگشت به بالا