جهان

با تصمیم به اخراج سفرای کشورهای غربی؛ ارزش لیر ترکیه سقوط بیشتری کرد

با تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای اخراج سفرای کشورهای غربی از این کشور، لیر ترکیه کمترین ارزش خود را در برابر دلار در معاملات امروز ثبت کرد و رکورد جدیدی را به جا گذاشت. رئیس جمهوری ترکیه پیشتر دستور اخراج سفرای آمریکا و ۹ کشور اروپایی دیگر را صادر کرده بود که البته قرار است امروز در کابینه دولت این کشور این موضوع بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی خواستار اخراج سفرای ۱۰ کشور شد.

اردوغان در این خصوص گفت که طبق دستوری که به مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور ابلاغ شده است، ۱۰ نفر از سفیران کشورهای خارجی به عنوان عناصر نامطلوب شناخته می‌شوند.

این در حالیست که وزارت امور خارجه ترکیه چندی پیش سفرای آمریکا، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، نروژ و نیوزلند را به دلیل دخالت‌هایشان در مورد پرونده «عثمان کاوالا» به این وزارتخانه احضار کرده بود.

در همین ارتباط، فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته و در واکنش به اظهارات سفرای برخی کشورها در خصوص پرونده عثمان کاوالا در توئیتر نوشته بود: قوه قضائیه در ترکیه مستقل است و ترکیه یک کشور کاملاً مستقل است. کسانی که مایل به مداخله در امور قوه قضایی هستند می‌توانند در کشورهای خود این خواسته‌هایشان را انجام دهند.

عثمان کاوالا ۶۲ سال دارد و بعد از مرگ پدرش كه یک تاجر سیگار بود تبدیل به فردی ثروتمند شد. او از منتقدان آقای اردوغان در ترکیه است و دلیل حمایت‌هایش از طرح‌های فرهنگی مربوط به لائیسیته، آزادی رسانه‌ها، حقوق اقلیت‌های ترکیه و همچنین مسئله کردها شناخته می‌شود و در جهت نزدیکی بیشتر در روابط واشنگتن و آنکارا تلاش کرده است.

گفتنی است پس از طرح کودتای نافرجام ترکیه، آقای اردوغان اعتمادش به کشورهای غربی را بیشتر از دست داده است، او گفته بود «کسانی که تصور می کردیم دوستان ما باشند از تروریسم حمایت کردند و به پشتیبانی از کودتاچیان دست زدند». او با متهم کردن «کشورهای خارجی» به همدستی با کودتاگران گفت «این رویداد تنها در ترکیه طرح ریزی نشده بود» و افزود «عاملین کودتا در ترکیه بودند، اما برنامه و سناریوی آن در خارج تدوین شده بود».

دکمه بازگشت به بالا