خاورمیانه

استقبال طالبان از تصمیم پوتین برای خارج کردن این گروه از فهرست ‘گروه‌های تروریستی’

وزارت خارجه طالبان از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای خارج کردن این گروه از فهرست “گروه‌های تروریستی” استقبال کرده و گفته که آنها “درصدد روابط مثبت با جامعه جهانی بنا به اصول عمل متقابل” هستند.

یک روز پس از نشست مسکو با نمایندگان طالبان و نمایندگان ده کشور منطقه، پوتین گفته بود روسیه قرار است در آینده نزدیک گروه طالبان را از فهرست “گروه‌های تروریستی” خود خارج کند.

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را “سازمانی تروریستی” خواند.

در نشست مسکو که با عدم حضور نماینده‌ی آمریکا برگزار شد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت “تلاش” طالبان برای ثبات اوضاع در افغانستان را می‌ستاید اما راه حل بلند مدت را در تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر می‌بیند “که از منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی نمایندگی کند”.

آقای لاوروف همچنین گفت: روسیه نقش و «تلاش» طالبان برای برقراری ثبات در این کشور را به رسمیت می شناسد.

پیش از نشست مسکو «دیمیتری گرینوف» سفیر روسیه در اظهارتی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفته بود: «هنوز سخن گفتن در این مورد زود است.»

گفتنی است حضور و درگیری نظامیان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان برای پشتیبانی از دولت کمونیستی وقت، ۹ سال مبارزه با مجاهدین افغان و داوطلبان خارجی عرب را در پی داشت که در نهایت با شکست روسیه، افغانستان در سال ۱۹۸۹ از اشغال شوروی آزاد شد. رهبران اصلی طالبان در جنگ شوروی و افغانستان حضور داشتند.

دکمه بازگشت به بالا