خاورمیانه

بحران آب در ایران؛ وزیر منابع آبی عراق از شکایت بین‌المللی از ایران بر مساله سر آب‌های مشترک خبر داد

مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق، از قصد وزارت خارجه و مجلس این کشور برای شکایت رسمی علیه ایران در دادگاه بین‌المللی خبر داد.

او به روزنامه الصباح گفت در حالی که مذاکرات بغداد با ترکیه بر سر مساله آب‌های مشترک نتایج خوبی داشته، اما آنها با ایران به تفاهمی نرسیده‌اند.

در ماه گذشته هم وزارت منابع آبی عراق هشدار دادە بود به مدارکی دست یافته کە نشان می‌دهد ایران در حال حفر تونل و تغییر مسیر آب است.
عراق که جمهوری اسلامی بارها آنها را برادران خطاب کرده، می‌گوید عملکرد ایران در طول سال‌های اخیر در رابطه با آب‌های مشترک «لطمه‌های جبران‌ناپذیری» به اقتصاد عراق و ساکنان منطقە وارد کرده است.

وزیر منابع آبی عراق پیش از این هم ایران را به نقض قوانین بین‌المللی در مورد آب‌های مرزی متهم کرده بود.

خبرگزاری رسمی عراق گزارش داده بود که این مقام بغداد گفته کشورش این تخلف‌ها را به صورت رسمی با تهران مطرح کرده اما پاسخی به آن داده نشده است.

اختلافات آبی ایران و عراق از دهه‌ها پیش جریان داشته و اکنون نیز بغداد به استفاده بیش از حد ایران از منابع آبی مشترک اعتراض دارد.

گفتنی است ایران با همسایه‌ی شرقی خود افغانستان نیز سال‌هاست که بر سر منابع آبی مشترک اختلاف دارد.

از طرفی سال ۱۴۰۰ خشک‌ترین سال ایران در نیم قرن اخیر است. حجم آب پشت سدها نسبت به سال قبل هفت میلیارد متر مکعب کاهش یافته و ذخایر آب پاسخگوی مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی نیست. همچنین به گفته علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران هشت شهر بزرگ کشور در تنش آبی شدید قرار دارند و در حال حاضر فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور ذخیره شده است.

این وضعیت همراه است با چهار دهه سیاست‌های ضد زیست محیطی در جمهوری اسلامی که منابع آب زیرزمینی را برای توسعه ناپایدار کشاورزی تخریب کرده و اکنون نقاط مختلف ایران با نشست زمین روبروست.

ساخت و سازها و سدسازی‌های بی‌رویه نیز عامل مهم دیگر خشکسالی در ایران هستند. تا جایی که استان‌های پرآبی مانند خوزستان اکنون حتی آب شرب ساکنان خود را نیز نمی‌توانند تامین کنند. کمبود آب اکنون یکی از عوامل ناآرامی در اقصی نقاط ایران شده است. بطور نمونه می توان به اعتراضات خونین آب در خوزستان و تخریب چندین باره خط انتقال آب زاینده رود به یزد اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا