ایران

ایران در وضعیت خطر “فرونشست زمین”؛ تهران سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر فرو می نشیند

حسن زحمتکش٬ مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران٬ از فرونشست سالانه ۱۸ تا ۲۵ سانتی متری، در دشت‌های استان تهران خبر داد.

آقای زحمتکش با اشاره به اینکه استاندارد جهانی در خصوص فرونشست، ۴ سانتی متر در سال است افزود: طبق آمار سازمان زمین شناسی، سالانه در استان تهران بیش از ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر فرونشست اتفاق می‌افتد که این رقم بسیار بیشتر از استاندارهای جهانی است.

پیش ازین، سازمان زمین‌شناسی ایران هشدار داده بود، فرونشست زمین به “بیخ گوش” تهران رسیده است. این سازمان فرونشست را به “بمب ساعتی بی‌صدا” تشبیه کرد که علاوه بر ایجاد گودال‌های بزرگ، می‌تواند موجب تخریب سازه‌ها شود و مقاومت آنها را در برابر زلزله کاهش دهد.

همچنین یک مدير مركز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این که ایران رتبه چهارم فرونشست زمین در میان کشورهای جهان را داراست هشدار داده برای جبران فرونشست «کمتر از ده سال فرصت داریم».

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگویی که در وب‌سایت تجارت‌نیوز منتشر شده، هشدار داده است که «تمام دشت‌ها در ایران در حال فرونشست هستند» و ریسک این اتفاق در اصفهان «بسیار بالاتر» از سایر شهرها است.

حالا حسن زحمتکش٬ مدیر امور حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه فرونشست‌های استان تهران به علت برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آبی زیرزمینی است گفته: میانگین افت سطح سفره‌های زیرزمینی یک متر است که این رقم در مناطقی مانند دشت ورامین به ۳ تا ۴ متر نیز می‌رسد.

وی فرونشست را خطری جدی برای زیرساخت‌ها دانست و گفت: این پدیده زیرساخت‌هایی مانند راه آهن، اتوبان تهران -قم، خطوط انتقال گاز و آب را با مخاطره و خطر تخریب مواجه می‌کند.

گفتنی است پیشتر رییس سازمان نقشه‌برداری ایران اعلام کرد: از ۳۱ استان کشور ۲۹ استان در خطر پدیده فرونشست زمین قرار دارند و لازم است مسوولان تصمیمات قاطع در این زمینه بگیرند، چرا که ایران در حال نشست است.

در تاریخ ۱۵ تیر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه نرخ فرونشست زمین در کشور روز به روز در حال تشدید شدن است، افزود: این در حالی است که در این زمینه فرهنگ‌سازی نشده است و عملکرد دستگاه‌های مرتبط با این حوزه رضایت بخش نیست؛ چرا که این دستگاه‌ها در راستای کاهش نرخ فرونشست تصمیمات قاطع و محکم اتخاذ نکرده‌اند.

وی دو عامل تغییر اقلیم و خشکسالی و دخالت بشر در محیط زیست را از مهمترین عوامل فرونشست زمین در کشور نام برد.

در فضای مجازی ویدیو‌های زیادی از فرو نشست زمین در استان‌های مختلف ایران منتشر شده است که صحنه‌هایی ترسناک را به نمایش می گذارد.

دکمه بازگشت به بالا