ایران

نیمی از جمعیت کشور نیاز به کمک‌های فوری و آنی دارند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند. ۴۰ میلیون در واقع نصف جمعیت کشور است. به این ترتیب می‌توان گفت که ۴۰میلیون نفر از مردم در زیرخط فقر مطلق هستند.

پیشتر نیز گزارش وزارت تعاون، ‌کار و رفاه‌ اجتماعی اعلام کرده بود که از هر سه ایرانی، یک نفر در فقر مطلق زندگی می‌کند.

پیشتر رئیس کمیته امداد گفته بود: برآوردها می دهند که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در ادامه صحبت‌هایش در صدا و سیمای جمهوری سالامی به یارانه‌های پنهان اشاره کرد. وی تصریح کرد: «مهمترین بحثی که در مسئله یارانه‌ها مطرح می‌شود، یارانه انرژی و یارانه مربوط به کالاهای اساسی است که یارانه پنهان شمرده شده که به چشم نمی‌آیند و جامعه بر این باور است که یک روند عادی است، لیکن در رابطه با یارانه به معنای عام آن، می‌توان گفت کل جامعه به نوعی از یارانه‌های عام استفاده می‌کنند.»

اقتصاددان های مستقل معتقد هستند که ساختار اقتصادی کشور معیوب و نیاز به یک دگرگونی کامل دارد. همچنین وضعیت انفجاری جامعه بدلیل گرانی و تورم افسارگسیخته بر همه آشکار است. تحلیلگران علت این وضعیت را سوء مدیریت و فساد سران حکومت در ۴۰ سال گذشته می دانند. آنها می گویند که تغییر این وضعیت بحرانی بایستی با یک تغییر سیاسی همراه باشد و تنها با زیر و رو کردن این نظام است که می‌توان انتظار یک اقتصاد سالم و بدور از رانت و لابی را داشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا