ایران

نماینده مجلس: دو میلیون خانه خالی لوکس در کشور وجود دارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس  می گوید: دو میلیون خانه‌ خالی لوکس در کشور وجود دارد که متقاضیان نمی‌توانند از این خانه‌ها استفاده کنند.

به گفته محمدرضا رضایی کوچی، برای این خانه‌ها مالیات‌هایی پیش‌بینی شده که ارزش آن‌ها بین بازار و تقاضا تعادل ایجاد خواهد کرد.

امروز مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است، ۴۰ درصد از خانوارهای ایرانی زیر خط «فقر مسکن» به‌سر می‌برند و این نرخ در تهران به ۷۰ درصد رسیده است.

اخیرا وزیر راه‌وشهرسازی ایران با تاکید بر برنامه دولت ابراهیم رئیسی برای ساخت سالانه «یک میلیون مسکن»، مدعی شده است که ایران با «برخی کشورهای خارجی» برای صنعتی‌سازی واحدهای مسکونی وارد مذاکره شده است.

درحالی دو میلیون خانه خالی لوکس در کشور وجود دارد که وزیر کار ایران می گوید مسکن ۳۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های خانواده ها را می بلعد تا آنجا که حتی تامین آن از توان افراد عادی و قشر کارمند هم خارج است ولی با تهیه مسکن می توان نیمی از هزینه های اقتصادی خانواده ها را مرتفع کرد.

تأمین مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد به ویژه محروم و آسیب پذیر حقی قانونی است و  قانون اساسی ایران در اصل ۳۱ داشتن مسکن متناسب را حق هر فرد و خانواده ایرانی دانسته که بر اساس آن دولت موظف به حمایت از اقشار کم‌درآمد است. علاوه بر اصل ۳۱ قانون اساسی، ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تأمین مسکن مناسب را پیش‌نیاز زندگی شایسته برشمرده است.

ساخت چهار میلیون خانه ظرف مدت چهار سال یکی از وعده های انتخاباتی ابراهیم رئیسی – رئیس دولت سیزدهم بود که به موازات تصویب طرح جهش تولید مسکن در مجلس و تبدیل آن به قانون در مرداد ماه امسال و تایید آن در شورای نگهبان از سوی دولت لازم الاجرا شد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن را موجب بهم ریختگی بازار مسکن دانسته و تاکید دارند اگر ساخت و سازها رونق بگیرد و پروژه های ساختمانی به نتیجه برسد، هم موجب اشتغالزایی می شود و هم کاهش قیمت مسکن اتفاق می افتد.

قیمت مسکن در ایران طی هشت سال گذشته بیش از هشت برابر شده است.

دکمه بازگشت به بالا