پزشکی و سلامت

وزیر بهداشت: نمی‌توانیم برای واکسن کرونا معطل تولیدات داخلی بمانیم

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با اعلام این که «واکسن‌ساز داخلی تاکنون ۱۴ میلیون دوز» واکسن کرونا به دولت تحویل داده، بر ضرورت واردات واکسن کرونا تاکید کرد.

عین‌اللهی روز یکشنبه ۲ آبان گفت: «اگر بخواهیم معطل تولیدات داخلی واکسن شویم تا به ۱۶۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز برسیم باید خیلی صبر کنیم، در حالی که اکنون برای ما حتی یک ساعت هم مهم است.»

او با تاکید بر این که «تولید واکسن از مرحله آزمایشگاهی تا صنعتی شدن زمان‌بر است»، علت‌های روند کند ساخت واکسن کرونا در داخل ایران را مشکلات گوناگون از جمله «تحریم‌ها و مشکلات اجرایی» اعلام کرد.

این در حالی است که محمد مخبر رییس ستاد اجرایی امام که تولید واکسن برکت را برعهده دارد، در اردیبهشت‌ماه وعده داده بود تا آخر تیر ۱۲ میلیون، تا آخر مرداد ۲۰ میلیون و تا آخر شهریور ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌شود.

همچنین به تازگی احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا، دیگر واکسن کرونا تولید داخل کشور، از برنامه‌ریزی برای توقف تولید این واکسن خبر داد.

واکسن فخرا از طرف سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع (سپند) ساخته می‌شود و مراسم رونمایی آن اواخر اسفند سال گذشته با حضور وزرای دفاع و بهداشت وقت و با تزریق اولین دوز آن به فرزند محسن فخری‌زاده برگزار شد.

کریمی یکی از دلایل کندی روند تولید داخلی واکسن کرونا را پیش‌خرید نکردن این واکسن از سوی وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت که واردات واکسن نیز موجب شده تعداد داوطلبان برای آزمایش‌های بالینی واکسن کم شود.

پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی با تاکید بر تولید واکسن داخلی و تعلل در واردات واکسن خارجی، موجب ایجاد موج‌های پی‌درپی شیوع کرونا در ایران شدند و اکنون کشور با خطر موج ششم شیوع کرونا مواجه است.

دکمه بازگشت به بالا